Sisäinen valvonta ja riskienhallinta koulutuskuntayhtymässä : Case: Sastamalan koulutuskuntayhtymä
Kakkuri, Anja (2011)
Kakkuri, Anja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811503
Tiivistelmä
Kuntasektori on kokenut 2000-luvulla huomattavia myllerryksiä. Vaatimukset toiminnan tuloksellisuuden tehostamiseksi edellyttävät toimintojen kriittistä tarkastelua ja niiden uudelleen järjestelyjä. Strategisessa suunnittelussa, johtamisessa, tavoitteenasettelussa ja jokapäiväisissä toiminnoissa tulee ottaa huomioon riskit, jotka voivat uhata tavoitteiden saavuttamista tai olla mahdollisuuksia menestymiseen. Kokonaisvaltaisen riskienhallinnan ohella tulee huolehtia sisäisen valvonnan toteutumisesta sekä edistää hyvän hallintotavan toteutumista päätöksenteossa.
Opinnäytetyön lähtökohta oli ongelmakeskeinen. Tavoitteena oli selvittää, miten Sastamalan koulutuskuntayhtymän riskienhallinta, sisäinen valvonta ja hyvä hallintotapa tulisi järjestää ja ohjeistaa. Tutkimustavaksi valittiin toimintatutkimus, joka soveltui työelämän kehittämistehtävän luonteiseen opinnäytetyöhön. Opinnäytetyö toteutettiin tutustumalla kuntien ja kuntayhtymien ohjeistuksiin sekä perehtymällä Sastamalan koulutuskuntayhtymän omistajakuntien riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan tilaan.
Tutkimustuloksien perusteella voitiin todeta, että sisäinen valvonta ja riskienhallinta tulee saattaa osaksi organisaation jokapäiväistä toimintaa sen kaikilla osa-alueilla. Tämä edellyttää ohjeiston lisäksi säännöllisen koulutuksen järjestämistä henkilöstölle sekä seuranta- ja kehittämistyökaluja kuntayhtymän käyttöön.
Teoreettiseksi tietoperustaksi valittiin kansainväliset standardit COSO IC sisäisen valvonnan osalta, COSO ERM riskienhallinnan osalta, julkisen sektorin käyttöön suunnattu INTOSAI-standardi sekä hallintolaki. Näihin perustuen laadittiin Sastamalan koulutuskuntayhtymän käyttöön riskienhallinta-politiikka-asiakirja, sisäisen valvonnan ja hyvän hallinto- ja johtamistavan ohjeistus sekä käytännön työkaluksi sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan arviointikehikko. Laadittujen asiakirjojen pohjalta järjestelmiä voidaan kehittää siten, että yhtymähallitus pystyy antamaan tilinpäätöksen toimintakertomuksessa siltä vaaditun selonteon riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan järjestämisestä.
Opinnäytetyön lähtökohta oli ongelmakeskeinen. Tavoitteena oli selvittää, miten Sastamalan koulutuskuntayhtymän riskienhallinta, sisäinen valvonta ja hyvä hallintotapa tulisi järjestää ja ohjeistaa. Tutkimustavaksi valittiin toimintatutkimus, joka soveltui työelämän kehittämistehtävän luonteiseen opinnäytetyöhön. Opinnäytetyö toteutettiin tutustumalla kuntien ja kuntayhtymien ohjeistuksiin sekä perehtymällä Sastamalan koulutuskuntayhtymän omistajakuntien riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan tilaan.
Tutkimustuloksien perusteella voitiin todeta, että sisäinen valvonta ja riskienhallinta tulee saattaa osaksi organisaation jokapäiväistä toimintaa sen kaikilla osa-alueilla. Tämä edellyttää ohjeiston lisäksi säännöllisen koulutuksen järjestämistä henkilöstölle sekä seuranta- ja kehittämistyökaluja kuntayhtymän käyttöön.
Teoreettiseksi tietoperustaksi valittiin kansainväliset standardit COSO IC sisäisen valvonnan osalta, COSO ERM riskienhallinnan osalta, julkisen sektorin käyttöön suunnattu INTOSAI-standardi sekä hallintolaki. Näihin perustuen laadittiin Sastamalan koulutuskuntayhtymän käyttöön riskienhallinta-politiikka-asiakirja, sisäisen valvonnan ja hyvän hallinto- ja johtamistavan ohjeistus sekä käytännön työkaluksi sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan arviointikehikko. Laadittujen asiakirjojen pohjalta järjestelmiä voidaan kehittää siten, että yhtymähallitus pystyy antamaan tilinpäätöksen toimintakertomuksessa siltä vaaditun selonteon riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan järjestämisestä.