Lappi kokonaisvaltaisena matkailutuotteena venäläisille
Kupatadze, Tamara (2010)
Kupatadze, Tamara
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811531
Tiivistelmä
Lapin matkailussa on paljon hyödyntämätöntä potentiaalia laajat kansanryhmät Venäjällä huomioiden. Suomen läheinen asema maantieteellisesti ja kauppapoliittisesti Venäjän kanssa sekä Lapin omintakeinen kulttuuri ja luontopohja mahdollistavat hyvät lähtökohdat Lapin matkailukonseptin luomiselle.
Matkailupalveluissakin tulee huomioida asiakkaan tarpeet, markkinoinnin ja tuotteistamisen peruselementit, jotta koko matkailupotentiaali saataisiin kaikkina vuodenaikoina tehokkaasti käyttöön. Asiakkaita ei tule kohdella yhtenä kansallisena massana ja matkailijoiden erityispiirteet tulee tunnistaa.
Opinnäytetyössä tutkitaan miten alueellinen matkailukonsepti luodaan kokonaisvaltaisesti huomioiden muun muassa kansalliset erityispiirteet ja segmentointi. Alueelliseksi kohteeksi ja matkailutuotteeksi valittiin Suomen Lappi ja asiakkaiksi venäläiset.
Kokonaisvaltaisen matkailukonseptin kehittämiseksi tutkimuksessa selvitettiin Lappia ja sen kohteiden historiaa sekä taustoja. Lisäksi tutkittiin Suomen ja Lapin matkailutilastoja ja -rakenteita suhteessa venäläisiin matkailijoihin. Venäläisten kulttuuriperinteet otettiin tutkimuksessa myös yleisesti huomioon. Matkailukonseptin luonnissa käsitellään matkailumarkkinointiin liittyviä teoreettisiä käsitteitä ja viitekehyksiä, joiden pohjalta myös tuloksia analysoitiin.
Kyselytutkimukseen valittiin harkinnan varaisella otannalla venäläisiä, jotka asuvat Suomessa, Pietarissa ja Moskovassa. Kyselytutkimuksen luotettavuuteen voi suhtautua suuntaa antavasti, koska kyselyn otanta oli varsin pieni. Kyselytutkimuksen yleisenä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että Lappiin yhdistetään lähinnä joulusesonki, joulupukki ja porot.
Tutkimustulokset osoittavat että suurimmat kehityskohteet ovat tuotteistuksessa sekä yleisesti myös palveluprosessissa ja -järjestelmässä. Markkinoinnissa, tuotteistamisessa sekä logistiikassa on paljon kehitettävää: Lapin tunnettuus on heikkoa, markkinointi on ollut varovaista ja segmentointi venäläisten suhteen on ollut liian karkeaa. Venäläisten tavat tiedetään siltä osin kuin että joulu- ja tammikuussa venäläiset matkailevat paljon. Lapin kulttuuriperinnettä ja mystiikkaa ei ole rohkeasti vaalittu, jatkokehitetty ja markkinoitu. Tältä osin tulevaisuudessa yhteistyön tarve nousee esille niin yrityksissä, kunnissa ja valtiolla. Lapin alueen yritykset ja yrittäjät voisivat verkottua aiempaa tehokkaammin keskenään sekä venäläisten matkatoimistojen ja median kanssa.
Matkailupalveluissakin tulee huomioida asiakkaan tarpeet, markkinoinnin ja tuotteistamisen peruselementit, jotta koko matkailupotentiaali saataisiin kaikkina vuodenaikoina tehokkaasti käyttöön. Asiakkaita ei tule kohdella yhtenä kansallisena massana ja matkailijoiden erityispiirteet tulee tunnistaa.
Opinnäytetyössä tutkitaan miten alueellinen matkailukonsepti luodaan kokonaisvaltaisesti huomioiden muun muassa kansalliset erityispiirteet ja segmentointi. Alueelliseksi kohteeksi ja matkailutuotteeksi valittiin Suomen Lappi ja asiakkaiksi venäläiset.
Kokonaisvaltaisen matkailukonseptin kehittämiseksi tutkimuksessa selvitettiin Lappia ja sen kohteiden historiaa sekä taustoja. Lisäksi tutkittiin Suomen ja Lapin matkailutilastoja ja -rakenteita suhteessa venäläisiin matkailijoihin. Venäläisten kulttuuriperinteet otettiin tutkimuksessa myös yleisesti huomioon. Matkailukonseptin luonnissa käsitellään matkailumarkkinointiin liittyviä teoreettisiä käsitteitä ja viitekehyksiä, joiden pohjalta myös tuloksia analysoitiin.
Kyselytutkimukseen valittiin harkinnan varaisella otannalla venäläisiä, jotka asuvat Suomessa, Pietarissa ja Moskovassa. Kyselytutkimuksen luotettavuuteen voi suhtautua suuntaa antavasti, koska kyselyn otanta oli varsin pieni. Kyselytutkimuksen yleisenä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, että Lappiin yhdistetään lähinnä joulusesonki, joulupukki ja porot.
Tutkimustulokset osoittavat että suurimmat kehityskohteet ovat tuotteistuksessa sekä yleisesti myös palveluprosessissa ja -järjestelmässä. Markkinoinnissa, tuotteistamisessa sekä logistiikassa on paljon kehitettävää: Lapin tunnettuus on heikkoa, markkinointi on ollut varovaista ja segmentointi venäläisten suhteen on ollut liian karkeaa. Venäläisten tavat tiedetään siltä osin kuin että joulu- ja tammikuussa venäläiset matkailevat paljon. Lapin kulttuuriperinnettä ja mystiikkaa ei ole rohkeasti vaalittu, jatkokehitetty ja markkinoitu. Tältä osin tulevaisuudessa yhteistyön tarve nousee esille niin yrityksissä, kunnissa ja valtiolla. Lapin alueen yritykset ja yrittäjät voisivat verkottua aiempaa tehokkaammin keskenään sekä venäläisten matkatoimistojen ja median kanssa.