Asiakkuuksien johtaminen ja asiakassuhdemarkkinointi Nettitarra.fi -yrityksessä
Salovaara, Sami (2011)
Salovaara, Sami
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060110717
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään asiakkuuksien hallintaa ja yrityksen segmentointia. Työn tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle kehittämissuunnitelma muodostamalla selvät segmentit markkinointia varten. Työssä selvitettiin asiakkuudenhallinnan ja segmentoinnin nykytila haastattelemalla yrittäjää. Työstä löytyvä kehittämissuunnitelma keskittyi yrityksen potentiaalisiin asiakasryhmiin ja selvitti, mitä ne ovat ja miten ne voidaan parhaiten tavoittaa. Valitut segmentit jaettiin kahteen eri ryhmään, organisaatioihin ja yksityisasiakkaisiin.
Työ koostui kahdesta osasta, asiakkuudenhallinnan ja segmentoinnin teoriasta sekä yrityksen asiakkuudenhallinnan kehittämissuunnitelmasta. Teoriaosuudessa käsitellään kirjallisuuteen perehtymällä yleisesti aihetta ja kehittämissuunnitelmassa yrityksen nykytilannetta pohditaan teoriaan peilaamalla. Kehittämissuunnitelmassa valittiin yrityksen potentiaaliset asiakasryhmät. Asiakasryhmien valitsemisen jälkeen niille suunniteltiin yksilöidyt tavoitteet, strategiat ja markkinointikanavat.
Työn lopputuloksena yritykselle valittiin erilaiset kohderyhmät ja suunniteltiin markkinointikanavat. Noudattamalla työn tuloksena laadittua kehittämissuunnitelmaa, yritys tavoittaa potentiaaliset asiakkaansa paremmin ja pystyy kohdistamaan markkinointiresurssinsa järkevästi.
Työ koostui kahdesta osasta, asiakkuudenhallinnan ja segmentoinnin teoriasta sekä yrityksen asiakkuudenhallinnan kehittämissuunnitelmasta. Teoriaosuudessa käsitellään kirjallisuuteen perehtymällä yleisesti aihetta ja kehittämissuunnitelmassa yrityksen nykytilannetta pohditaan teoriaan peilaamalla. Kehittämissuunnitelmassa valittiin yrityksen potentiaaliset asiakasryhmät. Asiakasryhmien valitsemisen jälkeen niille suunniteltiin yksilöidyt tavoitteet, strategiat ja markkinointikanavat.
Työn lopputuloksena yritykselle valittiin erilaiset kohderyhmät ja suunniteltiin markkinointikanavat. Noudattamalla työn tuloksena laadittua kehittämissuunnitelmaa, yritys tavoittaa potentiaaliset asiakkaansa paremmin ja pystyy kohdistamaan markkinointiresurssinsa järkevästi.