"Tällä hetkellä mä oon kiinnostunu isoista hahmoista ja muovista" : nukketeatteriopiskelijoiden ammatillinen tiedonhankinta
Leminen, Raija (2011)
Leminen, Raija
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911591
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee nukketeatterialan ammatillista tiedonhankintaa opiskelijanäkökulmasta. Työssä pohditaan, millaisiin tarkoituksiin opiskelijat hankkivat tietoa koulutuksen aikana ja millaisten tiedonlähteiden sekä tiedonhankinnan kanavien puoleen he kääntyvät tiedontarvetilanteissa. Tutkimus pohtii myös yleisesti nukketeatterialan ammattitiedon
ja sen hankinnan erityispiirteitä.
Työn teoriaosiossa käydään läpi tiedonhankintatutkimuksen keskeisiä käsitteitä, aiempia taiteilijoiden tiedonhankintaa käsitteleviä tutkimuksia sekä pohditaan ammattitaidon hankintaa erityisesti taide- ja käsityöalojen näkökulmasta.
Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin vuoden 2010 aikana. Työtä varten haastateltiin taidekirjaston informaatikkoa, nukketeatterialan opettajaa sekä nukketeatterialan opiskelijoita Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian toimipisteestä.
Nukketeatteriopiskelijat hankkivat itsenäisesti tietoa sekä materiaalia koulutehtäviään varten. Opiskelijoiden tiedontarpeet ovat projektikohtaisia, ja niihin vaikuttavat yksilön henkilökohtaiset mielenkiinnonkohteet sekä osaamisalueet. Opiskelijat hyödyntävät ammattitiedon hankinnassa erityisesti informaaleja tiedonlähteitä. Tyypillisiä opiskelijoiden hyödyntämiä tiedonlähteitä ovat opiskeluyhteisön jäsenet, nukketeatteriesitykset, keho sekä työvälineet. Tiedonhankinnan kanavina opiskelijoille toimivat internet sekä taidekirjastot. Opiskelijoiden tiedonhankintaa leimasivat selailu ja mahdollisuus löytää relevanttia tietoa sattumanvaraisesti. Nukketeatterialan traditio välittyy opiskelijoille nukketeatteriyhteisön käytäntöihin osallistumalla ja henkilökohtaisen kokemuksen myötä.
ja sen hankinnan erityispiirteitä.
Työn teoriaosiossa käydään läpi tiedonhankintatutkimuksen keskeisiä käsitteitä, aiempia taiteilijoiden tiedonhankintaa käsitteleviä tutkimuksia sekä pohditaan ammattitaidon hankintaa erityisesti taide- ja käsityöalojen näkökulmasta.
Empiirinen tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin vuoden 2010 aikana. Työtä varten haastateltiin taidekirjaston informaatikkoa, nukketeatterialan opettajaa sekä nukketeatterialan opiskelijoita Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian toimipisteestä.
Nukketeatteriopiskelijat hankkivat itsenäisesti tietoa sekä materiaalia koulutehtäviään varten. Opiskelijoiden tiedontarpeet ovat projektikohtaisia, ja niihin vaikuttavat yksilön henkilökohtaiset mielenkiinnonkohteet sekä osaamisalueet. Opiskelijat hyödyntävät ammattitiedon hankinnassa erityisesti informaaleja tiedonlähteitä. Tyypillisiä opiskelijoiden hyödyntämiä tiedonlähteitä ovat opiskeluyhteisön jäsenet, nukketeatteriesitykset, keho sekä työvälineet. Tiedonhankinnan kanavina opiskelijoille toimivat internet sekä taidekirjastot. Opiskelijoiden tiedonhankintaa leimasivat selailu ja mahdollisuus löytää relevanttia tietoa sattumanvaraisesti. Nukketeatterialan traditio välittyy opiskelijoille nukketeatteriyhteisön käytäntöihin osallistumalla ja henkilökohtaisen kokemuksen myötä.