Asiakastutkimus kampanjamainonnasta : Case: Kauppakeskus DUO
Pulakka, Riikka (2011)
Pulakka, Riikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911622
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tampereen Hervannassa sijaitsevan kauppakeskus DUOn kauppakeskuspäällikkö. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kaksi kertaa vuodessa järjestettävän Hintajumpat-kampanjan tunnettuutta kauppakeskuksen asiakkaiden keskuudessa sekä tutkia kampanjan mainonnan tehokkuutta.
Tutkimukselle oli tarvetta, sillä Hintajumpat-kampanja järjestettiin vasta kolmatta kertaa. Kampanjan aikana kauppakeskus DUOn liikkeissä oli erilaisia liikkeiden vapaasti valitsemia tarjouksia. Lisäksi jokaiselle kampanjapäivälle oli järjestetty ohjelmaa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin kampanjamainonnan eri vaiheita sen tavoitteista toteutukseen. Mainonta on suuressa roolissa kampanjan onnistumisessa, joten mainonnan eri vaiheita on syytä tarkastella myös teoreettisesta näkökulmasta. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointipsykologiaa, ja sitä miten ihmisen itsensä tiedostamattomat asiat vaikuttavat ostokäyttäytymiseen. Markkinoinnissa tulee siis ymmärtää laaja-alaisesti ihmisen toimintaa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa kysyttiin satunnaisilta kauppakeskuksen asiakkailta kysymyksiä heidän taustastaan sekä koskien Hintajumpat-kampanjaa. Tuloksista käy ilmi kuinka kampanjamainonta on saavuttanut asiakkaat ja minkälaisia mielipiteitä vastaajilla oli kampanjan tarjouksista sekä ohjelmasta.
Tutkimukselle oli tarvetta, sillä Hintajumpat-kampanja järjestettiin vasta kolmatta kertaa. Kampanjan aikana kauppakeskus DUOn liikkeissä oli erilaisia liikkeiden vapaasti valitsemia tarjouksia. Lisäksi jokaiselle kampanjapäivälle oli järjestetty ohjelmaa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin kampanjamainonnan eri vaiheita sen tavoitteista toteutukseen. Mainonta on suuressa roolissa kampanjan onnistumisessa, joten mainonnan eri vaiheita on syytä tarkastella myös teoreettisesta näkökulmasta. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointipsykologiaa, ja sitä miten ihmisen itsensä tiedostamattomat asiat vaikuttavat ostokäyttäytymiseen. Markkinoinnissa tulee siis ymmärtää laaja-alaisesti ihmisen toimintaa.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa kysyttiin satunnaisilta kauppakeskuksen asiakkailta kysymyksiä heidän taustastaan sekä koskien Hintajumpat-kampanjaa. Tuloksista käy ilmi kuinka kampanjamainonta on saavuttanut asiakkaat ja minkälaisia mielipiteitä vastaajilla oli kampanjan tarjouksista sekä ohjelmasta.