Istuma-asento lukioiässä : tapaustutkimus neljän lukiolaisen istuma-asennosta
Kousa, Kristiina (2011)
Kousa, Kristiina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911625
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten istuma-asentoa ja asennon dynaamisuutta oppitunnin aikana.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena yhdessä turkulaisessa lukiossa keväällä 2010. Tutkimusjoukoksi valittiin neljä vapaaehtoista terveystiedon kurssin opiskelijaa, joista kummankin sukupuolen edustajia oli kaksi.
Aineistonkeruu tapahtui sekä tutkittavia oppitunnilla havainnoimalla että tutkittavien videokuvauksella. Aineiston analysointi tehtiin osin kvantitatiivisesti osin kvalitatiivisesti.
Tutkimus osoitti opiskelijoiden istuvan selkä- ja kaularanka pyöristyneenä. Andersson & Bjurvaldin liikennevalojärjestelmällä arvioiden Eteen-, taakse- ja sivulletaivutusliike ja kiertoliike olivat kuormittavuudeltaan vähäisiä tai jokseenkin kuormittavia. Istuma-asennot oppitunnilla osoittautuivat staattisiksi ja asennonvaihdot näkyivät pääasiassa pään ja yläraajojen liikkeinä. Lisäksi tutkimus osoitti asennonvaihtojen lisääntyvän huomattavasti oppitunnin viimeisten 20-30 minuutin aikana. Oppitunnin loppupuolella alaraajojen asentoa vaihdettiin tiheästi ja selkärangan ojennus- ja venyttelyliikkeet suurenivat.
Tämä tutkimus tukee aiempaa tutkimusta ja vahvistaa käsitystä koululaisten ja opiskelijoiden kumarasta istuma-asennosta. Tutkimus herättää ajatuksia siitä, millä eri keinoin opiskelijoiden istumisen dynaamisuutta voitaisiin tukea.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena yhdessä turkulaisessa lukiossa keväällä 2010. Tutkimusjoukoksi valittiin neljä vapaaehtoista terveystiedon kurssin opiskelijaa, joista kummankin sukupuolen edustajia oli kaksi.
Aineistonkeruu tapahtui sekä tutkittavia oppitunnilla havainnoimalla että tutkittavien videokuvauksella. Aineiston analysointi tehtiin osin kvantitatiivisesti osin kvalitatiivisesti.
Tutkimus osoitti opiskelijoiden istuvan selkä- ja kaularanka pyöristyneenä. Andersson & Bjurvaldin liikennevalojärjestelmällä arvioiden Eteen-, taakse- ja sivulletaivutusliike ja kiertoliike olivat kuormittavuudeltaan vähäisiä tai jokseenkin kuormittavia. Istuma-asennot oppitunnilla osoittautuivat staattisiksi ja asennonvaihdot näkyivät pääasiassa pään ja yläraajojen liikkeinä. Lisäksi tutkimus osoitti asennonvaihtojen lisääntyvän huomattavasti oppitunnin viimeisten 20-30 minuutin aikana. Oppitunnin loppupuolella alaraajojen asentoa vaihdettiin tiheästi ja selkärangan ojennus- ja venyttelyliikkeet suurenivat.
Tämä tutkimus tukee aiempaa tutkimusta ja vahvistaa käsitystä koululaisten ja opiskelijoiden kumarasta istuma-asennosta. Tutkimus herättää ajatuksia siitä, millä eri keinoin opiskelijoiden istumisen dynaamisuutta voitaisiin tukea.
