Catering- ja juhlapalveluyrityksen perustaminen
Alho, Jenni; Kaskinen, Jenna (2011)
Alho, Jenni
Kaskinen, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911646
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tehdä aloittavalle catering- ja juhlapalveluyritykselle Crema Cateringille liiketoimintasuunnitelma. Suunnitelman lisäksi opinnäytetyö sisältää teoriaa liiketoiminnasta. Opinnäytetyö esittelee Crema Cateringille tehdyt analyysit, kuten kilpailutilanneanalyysin, ympäristöanalyysin ja yritysanalyysin. Isossa osassa työtä on myös markkinatutkimus. Lopuksi perehdytään vielä Crema Cateringin strategioihin. Toimivan liiketoimintasuunnitelman lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä yrittäjille itselleen, mutta myös lukijoille, tietoa ja teoriaa yritystoiminnan aloittamisesta ja sen eri vaiheista. Liiketoimintasuunnitelman sisältö muodostui yrittäjien motiivien, suunnitellun liikeidean ja osaamisen pohjalta.
Kilpailutilanneanalyysi sisältää kartoituksen Crema Cateringin kilpailijoista sekä pohdintaa kilpailijoiden vahvuuksista ja heikkouksista sekä tarjoomasta verrattuna Crema Cateringin tarjoo-maan. Ympäristöanalyysissä pohditaan ruoka- ja palvelualan tulevaisuutta ja tapoja, joilla Crema Catering vastaa tulevaisuuden haasteisiin ja muutoksiin. Yritysanalyysissä kerrotaan Crema Cateringin toiminnasta. Analyysi sisältää yrityksen liikeidean, vision ja SWOT-analyysin Crema Cateringin koko toiminnasta. Yritysanalyysissä avataan lukijalle myös Crema Cateringin markkinointitapoja ja talousasioita.
Markkinatutkimus pohjautuu Turun alueella teetettyyn kyselyyn. Kyselyssä kartoitettiin ihmisten yleisiä mielipiteitä cateringpalveluista, maksuvalmiutta, tiedonsaantitapoja cateringyrityksistä sekä asiakkaalle tärkeitä ominaisuuksia catering- ja juhlapalveluyritystä valittaessa.
Crema Cateringin strategioihin kuuluvat kilpailu-, henkilöstö-, palvelu- ja tuotestrategiat. Strategioissa syvennytään Crema Cateringin neljään tärkeimpään asiakokonaisuuteen. Henkilöstö-, palvelu- ja tuotestrategiat oikeastaan muodostavat Crema Cateringin kilpailustrategian ja näin ollen myös täydentävät sitä. Strategiat tuovat esiin Crema Cateringin valttikortit, jotka perustuvat yrittäjien ja muun henkilökunnan yksilöllisiin kykyihin, osaamiseen ja ammattitaitoon sekä yritykselle sopiviin prosesseihin ja käytäntöihin.
Työn perusteella voidaan todeta, että Turun alueella on markkinarako ja kysyntää räätälöityä palvelua tarjoavalle, innovoivalle ja nuorekkaalle sekä asiakaslähtöiselle ja hyvän asiakaspalvelun taitavalle yritykselle. Haasteita on paljon, mutta suunnitelmallisuudella, oikeilla päätöksillä ja pitkäjänteisyydellä yrityksellä on tarvittavat eväät menestymiseen.
Kilpailutilanneanalyysi sisältää kartoituksen Crema Cateringin kilpailijoista sekä pohdintaa kilpailijoiden vahvuuksista ja heikkouksista sekä tarjoomasta verrattuna Crema Cateringin tarjoo-maan. Ympäristöanalyysissä pohditaan ruoka- ja palvelualan tulevaisuutta ja tapoja, joilla Crema Catering vastaa tulevaisuuden haasteisiin ja muutoksiin. Yritysanalyysissä kerrotaan Crema Cateringin toiminnasta. Analyysi sisältää yrityksen liikeidean, vision ja SWOT-analyysin Crema Cateringin koko toiminnasta. Yritysanalyysissä avataan lukijalle myös Crema Cateringin markkinointitapoja ja talousasioita.
Markkinatutkimus pohjautuu Turun alueella teetettyyn kyselyyn. Kyselyssä kartoitettiin ihmisten yleisiä mielipiteitä cateringpalveluista, maksuvalmiutta, tiedonsaantitapoja cateringyrityksistä sekä asiakkaalle tärkeitä ominaisuuksia catering- ja juhlapalveluyritystä valittaessa.
Crema Cateringin strategioihin kuuluvat kilpailu-, henkilöstö-, palvelu- ja tuotestrategiat. Strategioissa syvennytään Crema Cateringin neljään tärkeimpään asiakokonaisuuteen. Henkilöstö-, palvelu- ja tuotestrategiat oikeastaan muodostavat Crema Cateringin kilpailustrategian ja näin ollen myös täydentävät sitä. Strategiat tuovat esiin Crema Cateringin valttikortit, jotka perustuvat yrittäjien ja muun henkilökunnan yksilöllisiin kykyihin, osaamiseen ja ammattitaitoon sekä yritykselle sopiviin prosesseihin ja käytäntöihin.
Työn perusteella voidaan todeta, että Turun alueella on markkinarako ja kysyntää räätälöityä palvelua tarjoavalle, innovoivalle ja nuorekkaalle sekä asiakaslähtöiselle ja hyvän asiakaspalvelun taitavalle yritykselle. Haasteita on paljon, mutta suunnitelmallisuudella, oikeilla päätöksillä ja pitkäjänteisyydellä yrityksellä on tarvittavat eväät menestymiseen.