• Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Ammatillinen opettajakorkeakoulu
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Ammatillinen opettajakorkeakoulu
  • Näytä viite

Työelämän tarpeiden siirto erikoistumisopintojen suunnitteluun: CASE Isännöinnin erikoistumisopinnot

Lahti, Jari; Hillman, Peter (2010)

 
 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
Lahti_Jari_ja_Hillman_Peter.pdf (540.3Kt)
Lataukset: 


Lahti, Jari
Hillman, Peter
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711212
Tiivistelmä
Päätettäessä ammatillisen koulutuksen sisällöistä ja toteuttamismenetelmistä on työelämän osaamisvaatimuksilla keskeinen merkitys. Muutos työelämässä tarkoittaa usein muutosta osaamistarpeissa. Koulutuksen suunnittelussa tulee ottaa huomioon nämä muutokset sekä niiden heijastuminen ammattialalle.

Isännöintialalla ajankohtaisia asioita ovat asunto-osakeyhtiölain uudistus sekä tekniikan kehittymisen ja korjausrakentamisen kasvavat haasteet. Asunto-osakeyhtiölain uudistus tuo isännöintitoimintaan aiempaa enemmän vastuuta ja osaamisvaatimuksia. Tekniikan kehittymisen ja kiinteistökannan korjaustarpeiden voimakkaan kasvun vuoksi isännöintialalla työskenteleviltä edellytetään yhä enemmän teknistä asiantuntemusta. Alan merkittävimpänä tehtävänä on varmistaa ammattitaitoisen työvoiman saatavuus, ikääntyvien työntekijöiden työssä pysyminen ja osaamisen sekä ammattitaidon vahvistaminen ja syventäminen. Nopeasti lisääntyvien peruskorjausten vuoksi isännöintiyrityksiin tarvitaan tulevaisuudessa johtamisammattilaisten lisäksi moninkertainen määrä teknisiä asiantuntijoita.

Kehittämishankkeen tavoitteena oli kartoittaa työelämän tarpeet isännöintialalla ja siirtää ne erikoistumisopintojen suunnitteluun. Hankkeen lähtökohtana olivat nimenomaan työelämän muutossuunnat ja osaamistarpeet, joista käsin hankkeessa määritettiin koulutuksen sisältöosaaminen.

Isännöinnin erikoistumisopintoja suunniteltaessa on tehty yhteistyötä ja kartoitettu isännöintialan tilannetta sekä Satakunnassa että valtakunnallisesti. Isännöinnin erikoistumisopintojen kokonaisuus on suunniteltu yhdessä alueen isännöitsijöiden ja Satakunnan kiinteistöyhdistys ry:n sekä Suomen Isännöintiliitto ry:n kanssa.

Koulutuspalvelujen kysyntälähtöisyyttä ja ammatillisen koulutuksen järjestäjien sekä korkeakoulujen työelämäyhteistyötä tulee edelleen vahvistaa. Tämä tarkoittaa tutkintojärjestelmien sekä muun koulutuksen tarjonnan kehittämistä paremmin työelämän ja väestön osaamistarpeisiin vastaavaksi. Koulutuspalvelujen suunnittelun lähtökohtana on oltava erilaisten yksilöiden ja työyhteisöjen sekä yritysten tarpeiden huomioon ottaminen. Koulutuksen osaamis- ja työvoimatarpeiden ennakointityö ei ole vielä riittävän kehittynyttä.

Isännöitsijöille ei ole ollut Suomessa selvää koulutuslinjaa. Työhön on tultu ”työssä oppimalla” sekä vanhempien isännöitsijöiden neuvoja kuuntelemalla. Nykyisin kuitenkin pitää aina hankkia peruskoulutus alalle kuin alalle. Tässä työssä on tehty melko kattava ja selkeä opetussuunnitelma, jolla voidaan isännöitsijöitä kouluttaa. Tarve koulutukseen on suuri, joten uskomme kysyntää koulutukselle olevan ja että tehty suunnitelma antaa koulutuksen järjestäjille hyvät ja selkeät ohjeet toteutukseen.
Kokoelmat
  • Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus