Yritys X:n esimiehen ja alaisten väliset tuloskeskustelut
Lindblom, Daniela (2011)
Lindblom, Daniela
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310815
Tiivistelmä
Palvelukulttuurin teemaryhmän tavoitteena on tutkia, miten organisaatio voi kehittää palveluaan. Tämän vuoksi keskitytään tässä työssä organisaation sisäisiin vuorovaikutustilanteisiin ja niihin vaikuttaviin tekijöihin. Opinnäytetyön aiheena on tutkia pankki- ja vakuutusalan Yritys X:n tuloskeskustelun sisältöä sekä keskusteluihin
osallistuvien viestintätaitoa. Yritys on opinnäytetyössä anonyymi.
Ongelmana on selventää pankki- ja vakuutusalan Yritys X:n esimiehen ja alaisten käytäviä tuloskeskustelujen sisältöä ja rakennetta. Tarkoitus on myös havainnoida osallistujien vuorovaikutusta sekä viestintätaitoja keskustelutilanteessa.
Tiedonhankinnan ja tutkimuksen keskeisenä lähteenä toimivat toimeksiantajan esimies ja alaiset.
Tutkimuksen avulla lukija saa selville mitä tuloskeskustelu on ja miksi niitä käydään.Työllä on onnistuessaan merkitystä toimeksiantajalle myös siltä osin, että saadut tulokset antaisivat tärkeätä informaatiota esimiehelle, miten alaiset suhtautuvat tuloskeskusteluihin.
Käytössä on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Lähestymistapa on etnografinen.Etnografinen tutkimus on tutkimusstrategia, jonka tavoitteena on kuvata ja selittää ihmisten toimintaa heidän ympäristössään ja sen sisältämää sosiaalisia merkityksiä organisaatiokulttuureissa.
Tiedonkeruu tapahtui havainnoinnin ja haastattelujen kautta.Tiedonkeruu aloitettiin teorialla joka antaa tutkimukselle tarvittavan tietopohjan.Tutkimus ajoittui huhtikuuhun 2011.Tutkimuksen tulokset vastaavat tutkimusongelman kysymyksiin.
Tuloskeskustelu on säännöllinen ja jatkuva tapahtuma ja siinä seurataan tavoitteiden saavuttamista. Jokaisella työntekijällä jolla on henkilökohtaisia myyntitavoitteita käyvät esimiehen kanssa tuloskeskusteluja. Keskusteluiden tavoitteena on auttaa alaista saavuttamaan omat myyntitavoitteet. Tuloskeskustelu antaa myös mahdollisuuden suunnitella työtehtäviä ja metodeja niin että tavoitteita on helpompi saavuttaa.
Toimihenkilöt suhtautuivat tuloskeskusteluihin positiivisin mielin. Tavoitteet ovat yhteinen velvollisuus ja tehtävä jota kaikki ymmärtävät.
osallistuvien viestintätaitoa. Yritys on opinnäytetyössä anonyymi.
Ongelmana on selventää pankki- ja vakuutusalan Yritys X:n esimiehen ja alaisten käytäviä tuloskeskustelujen sisältöä ja rakennetta. Tarkoitus on myös havainnoida osallistujien vuorovaikutusta sekä viestintätaitoja keskustelutilanteessa.
Tiedonhankinnan ja tutkimuksen keskeisenä lähteenä toimivat toimeksiantajan esimies ja alaiset.
Tutkimuksen avulla lukija saa selville mitä tuloskeskustelu on ja miksi niitä käydään.Työllä on onnistuessaan merkitystä toimeksiantajalle myös siltä osin, että saadut tulokset antaisivat tärkeätä informaatiota esimiehelle, miten alaiset suhtautuvat tuloskeskusteluihin.
Käytössä on kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Lähestymistapa on etnografinen.Etnografinen tutkimus on tutkimusstrategia, jonka tavoitteena on kuvata ja selittää ihmisten toimintaa heidän ympäristössään ja sen sisältämää sosiaalisia merkityksiä organisaatiokulttuureissa.
Tiedonkeruu tapahtui havainnoinnin ja haastattelujen kautta.Tiedonkeruu aloitettiin teorialla joka antaa tutkimukselle tarvittavan tietopohjan.Tutkimus ajoittui huhtikuuhun 2011.Tutkimuksen tulokset vastaavat tutkimusongelman kysymyksiin.
Tuloskeskustelu on säännöllinen ja jatkuva tapahtuma ja siinä seurataan tavoitteiden saavuttamista. Jokaisella työntekijällä jolla on henkilökohtaisia myyntitavoitteita käyvät esimiehen kanssa tuloskeskusteluja. Keskusteluiden tavoitteena on auttaa alaista saavuttamaan omat myyntitavoitteet. Tuloskeskustelu antaa myös mahdollisuuden suunnitella työtehtäviä ja metodeja niin että tavoitteita on helpompi saavuttaa.
Toimihenkilöt suhtautuivat tuloskeskusteluihin positiivisin mielin. Tavoitteet ovat yhteinen velvollisuus ja tehtävä jota kaikki ymmärtävät.