Reflektion i handledningen : En teoretisk studie om vilken betydelse reflektionen har i handledingen av studerande under deras kliniska praxis
Foxell, Eva; Nabb-Hammarström, Iris (2011)
Foxell, Eva
Nabb-Hammarström, Iris
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060310846
Tiivistelmä
Syftet med studien är att klargöra reflektionens betydelse under studerandes kliniska praktik samt vilka faktorer påverkar reflektionen. Vår forskningsfråga är: Vilken betydelse har reflektionen under handledningen i klinisk praxis? Den teoretiska utgångsreferensramen är Ekebergs och Erikssons syn på reflektion. Datainsamlingsmetoden är en dokumentstudie. Vi har gjort en sammanfattning av 30 tidigare vetenskapliga forskningar. Dataanalysmetoden som vi valt är en översiktsartikel, för att man snabbt skall få en översikt över forskningarna. För att analysera resultatet användes innehållsanalys. Frågan som ställdes till de tidigare forskningarna är: Vilka faktorer möjliggör reflektionen i handledning? The purpose of this study is to clarify the importance of reflection in students` clinical practice and the factors that affect the reflection. Our research question is: How important is reflection during the guidance of clinical practice? The theoretical framework is Ekberg’s and Eriksson's views of reflection. The data collection method used is a documentary study. We have made a summary of 30 previous scientific researches. The data analysis method which we have chosen is a review article, to quickly be given an overview of researches. To analyze the results we used content analysis. The question asked of the previous researches is: What factors allow for reflection in the guidance of clinical practice?