Hyvää työpajatyötä etsimässä : Vastustajien innostamisesta sosiodynaamiseen ohjaamiseen
Toivonen, Virpi (2011)
Toivonen, Virpi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011752
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli osa tekijänsä uudenlaisen asiantuntijuuden kehittämistä ja liittyy yleisemmin nuorten työttömien työpajatoiminnan kehittämiseen. Teemaa lähestytään ohjauksen näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä oli millaista on hyvä työpajatyö? Työssä pyritään rakentamaan toimivan ja nykyaikaisen työpajatyön kuvaa.
Ammatilliseen kasvuun liittyvä tavoitteena haluttiin määrittää ohjaajan tehtävää. Millaisen tehtävän toteuttamisessa työpajatyössä ohjaustoiminnan artenomi olisi sopiva ammattilainen? Toiminnallisesta projektista nousi esiin nuorten kysymys ”mitä järkee?”. Työn tavoitteena oli; millaisesta toiminnasta olisi todellista hyötyä työpajanuorelle?
Aineistona työssä oli toiminnallisen tutkimuksen projektiaineisto (luovan ilmaisun ja toiminnallisten menetelmien projekti), sekä kolme teemahaastattelua, joissa tekijä on keskustellut työpajojen asiantuntijoiden kanssa. Projektiaineiston, haastattelujen tulosten, nuorisotutkimuksen ja työpajatoiminnan lähteiden ja oman hiljaisen tiedon annettiin käydä dialogista keskustelua. Viitekehyksenä työssä olivat sosiaalisen konstruktionismin ja sosiodynaamisen ohjaamisen filosofiat.
Tuloksena olivat nuorten palaute projektista, haastateltavien vastaukset pääteemoittain ja lähteiden, sekä tekijän oman pohdinnan yhteiskonstruktio. Työn johtopäätökseksi tuli, että vallitseva nuorten työpajatoiminta tarvitsee dynaamisen yhteistyön kehittämistä, toiminnan tarkoituksenmukaistamista ja toimijoiden oikean paikan löytämistä. Kehittämistyötä tarvitaan ohjauksen arvomaailmasta yhteiskunnan rakenteelliseen tasoon asti. Nykyisellään työpajatoiminta ei riittävästi palvele lisääntyneitä työttömien nuorten tarpeita. Toimivassa yhteistyössä ohjaaja osaa luopua vallastaan ja kohtaa nuoren kunnioittavasti oman elämänsä asiantuntijana. Sosiodynaaminen ohjaaminen sopii hyvin toimintafilosofiaksi nuorten työpajoille.
Ammatilliseen kasvuun liittyvä tavoitteena haluttiin määrittää ohjaajan tehtävää. Millaisen tehtävän toteuttamisessa työpajatyössä ohjaustoiminnan artenomi olisi sopiva ammattilainen? Toiminnallisesta projektista nousi esiin nuorten kysymys ”mitä järkee?”. Työn tavoitteena oli; millaisesta toiminnasta olisi todellista hyötyä työpajanuorelle?
Aineistona työssä oli toiminnallisen tutkimuksen projektiaineisto (luovan ilmaisun ja toiminnallisten menetelmien projekti), sekä kolme teemahaastattelua, joissa tekijä on keskustellut työpajojen asiantuntijoiden kanssa. Projektiaineiston, haastattelujen tulosten, nuorisotutkimuksen ja työpajatoiminnan lähteiden ja oman hiljaisen tiedon annettiin käydä dialogista keskustelua. Viitekehyksenä työssä olivat sosiaalisen konstruktionismin ja sosiodynaamisen ohjaamisen filosofiat.
Tuloksena olivat nuorten palaute projektista, haastateltavien vastaukset pääteemoittain ja lähteiden, sekä tekijän oman pohdinnan yhteiskonstruktio. Työn johtopäätökseksi tuli, että vallitseva nuorten työpajatoiminta tarvitsee dynaamisen yhteistyön kehittämistä, toiminnan tarkoituksenmukaistamista ja toimijoiden oikean paikan löytämistä. Kehittämistyötä tarvitaan ohjauksen arvomaailmasta yhteiskunnan rakenteelliseen tasoon asti. Nykyisellään työpajatoiminta ei riittävästi palvele lisääntyneitä työttömien nuorten tarpeita. Toimivassa yhteistyössä ohjaaja osaa luopua vallastaan ja kohtaa nuoren kunnioittavasti oman elämänsä asiantuntijana. Sosiodynaaminen ohjaaminen sopii hyvin toimintafilosofiaksi nuorten työpajoille.