Media-alan yrittäjän avoimet ja ilmaiset ohjelmat
Vilkuna, Kyösti; Keränen, Minna (2011)
Vilkuna, Kyösti
Keränen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911603
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa, onko media-alalla toimivan yrittäjän kannattavaa siirtyä avoimiin ja ilmaisiin ohjelmiin. Opinnäytetyössä esitellään media-alaan liittyviä avoimia ja ilmaisia ohjelmia. Esitellyt ohjelmat liittyvät valokuvaukseen, graafiseen alaan, kirjoittamiseen, sekä ääni- ja videotyöhön.
Opinnäytetyötä varten lähetimme media-alan yrittäjille kyselyn, jossa kysyimme muun muassa käytössä olevista tietokoneohjelmista ja vallitsevista asenteista avoimia ohjelmia kohtaan. Kysely osoitti, että siirtyminen avoimin sovelluksiin on käynnissä, mutta toistaiseksi ainoastaan tunnetuimmat ohjelmat ovat saaneet kunnolla suosiota yrityskäytössä. Vieraammat sovellukset puolestaan ovat toistaiseksi vain vähäisessä käytössä. Kysely osoitti, ettei hankintahinta ole media-alalla merkittävä tekijä ohjelmiston valinnassa, ja kaupallisiin sovelluksiin ollaan valmiita sijoittamaan suuriakin summia. Monet vastanneista uskoivatkin, ettei ilmaisilla sovelluksilla syntyvä työnjälki voi olla samaa kuin kaupallisilla verrokkisovelluksilla.
Yksi opinnäytetyön tavoitteista oli listata ja esitellä yrityskäyttöön parhaiten sopivia avoimia sovelluksia. Opinnäytetyössä esille tuodut avoimet ohjelmat etsimme eri internetlähteistä. Kunkin ohjelman soveltuvuutta työkäyttöön arvioimme ja esittelimme oman kokeilumme pohjalta. Ohjelmien kokeilu osoitti, että useat avoimet ohjelmat tarjoavat jo kohtuullisen hyvän vaihtoehdon kaupallisille ohjelmille.
Avoimet ohjelmat ovat käyttökelpoisia missä tahansa organisaatiossa ja tarjoavat pitkällä aikavälillä etenkin pienyrityksille selvää hyötyä .Avointen sovellusten käyttö ei sido taloudellisesti ja testaaminen on helppoa. Opinnäytetyö taustoittaa avointen sovellusten ideologiaa ja antaa apua lisenssien tulkintaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on helpottaa avoimiin ohjelmiin tutustumista tiivistämällä yhteen muutoin hajallaan olevaa tietoa.
Opinnäytetyötä varten lähetimme media-alan yrittäjille kyselyn, jossa kysyimme muun muassa käytössä olevista tietokoneohjelmista ja vallitsevista asenteista avoimia ohjelmia kohtaan. Kysely osoitti, että siirtyminen avoimin sovelluksiin on käynnissä, mutta toistaiseksi ainoastaan tunnetuimmat ohjelmat ovat saaneet kunnolla suosiota yrityskäytössä. Vieraammat sovellukset puolestaan ovat toistaiseksi vain vähäisessä käytössä. Kysely osoitti, ettei hankintahinta ole media-alalla merkittävä tekijä ohjelmiston valinnassa, ja kaupallisiin sovelluksiin ollaan valmiita sijoittamaan suuriakin summia. Monet vastanneista uskoivatkin, ettei ilmaisilla sovelluksilla syntyvä työnjälki voi olla samaa kuin kaupallisilla verrokkisovelluksilla.
Yksi opinnäytetyön tavoitteista oli listata ja esitellä yrityskäyttöön parhaiten sopivia avoimia sovelluksia. Opinnäytetyössä esille tuodut avoimet ohjelmat etsimme eri internetlähteistä. Kunkin ohjelman soveltuvuutta työkäyttöön arvioimme ja esittelimme oman kokeilumme pohjalta. Ohjelmien kokeilu osoitti, että useat avoimet ohjelmat tarjoavat jo kohtuullisen hyvän vaihtoehdon kaupallisille ohjelmille.
Avoimet ohjelmat ovat käyttökelpoisia missä tahansa organisaatiossa ja tarjoavat pitkällä aikavälillä etenkin pienyrityksille selvää hyötyä .Avointen sovellusten käyttö ei sido taloudellisesti ja testaaminen on helppoa. Opinnäytetyö taustoittaa avointen sovellusten ideologiaa ja antaa apua lisenssien tulkintaan. Opinnäytetyön tarkoituksena on helpottaa avoimiin ohjelmiin tutustumista tiivistämällä yhteen muutoin hajallaan olevaa tietoa.