Verkostomalli maaseutuyritysten osaamisen ja palveluliiketoiminnan uudistajana
Taipale, Minna (2011)
Taipale, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711304
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli yritysten välisen verkostoitumisen vahvistaminen yrittäjien osaamista ja yritysten liiketoimintaa monipuolistavana tekijänä.
Kehittämishanke oli lähtöisin valittujen maaseutumatkailuyrittäjien ja matkailualan asiantuntijan halusta vastata toimialan kasvavaan kilpailuun tiivistämällä keskinäistä yhteistyötä monenkeskiseksi verkostotyöksi. Verkostoitumisen nykytila ja kehittämistarpeet selvitettiin yrittäjien haastattelujen perusteella ja vastaukset osoittivat panostusten olevan ajankohtaista.
Motivaatioina kehittämistyöhön olivat toimijoiden verkostokyvykkyys, aiemmat yhteistyösuhteiden hyvät toimivuuskokemukset ja vahva yhteinen tahtotila vaikuttaa kilpailukykyisten yritysten toimintaedellytyksiin.
Päätavoitteena kehittämishankkeella oli rakentaa valitun yrittäjäryhmän kesken sisäistä ja ulkoista yrittäjyyttä tukeva strateginen verkostomalli.
Verkostomallin tavoitteena oli yrittäjien osaamista yhdistämällä ja jakamalla edistää innovaatioita ja asiantuntijuutta maatilayrityksen palveluliiketoiminnassa.
Verkostomallin kehitysteemoiksi nostettiin yrittäjien valitsemat, toimialaa tukevat aihealueet. Teemoina olivat lähiruoka, suosittelumarkkinointi, asiakkuuden-hallinta, sosiaalinen media ja yrittäjien hyvinvointi.
Käytännön toiminta organisoitiin kokoontumalla vuoden 2010 aikana neljä kertaa. Yrittäjillä oli erityinen toive tavata toisensa ja saada vertaistukea keskustelemalla kasvotusten teemojen aihepiireistä.
Verkostomallin toiminnan tuloksena syntyi tiiviimpi yhteistyö yritysten välille suosittelumarkkinoinnin ja tuottamiensa elintarvikeraaka-aineiden käytössä. Asiakkuudenhallinnan ja sosiaalisen median välineet otettiin käyttöön yrityksissä ja niiden hyväksikäyttö vahvistui huomattavasti verrattuna verkostomallia edeltävään aikaan. Yrittäjien mukaan myös työhyvinvoinnin edellytykset saivat uusia avauksia. Pieni ryhmä osoitti tehokkuutensa yritysten monipuolisessa verkostoportfoliossa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta verkostoyrittäjyyden olevan eri verkosto-tyypeissään elintärkeä toiminnan muoto nykyaikaiselle maaseutuyrittäjälle, johon kannattaa tulevaisuudessakin panostaa.
Kehittämishanke oli lähtöisin valittujen maaseutumatkailuyrittäjien ja matkailualan asiantuntijan halusta vastata toimialan kasvavaan kilpailuun tiivistämällä keskinäistä yhteistyötä monenkeskiseksi verkostotyöksi. Verkostoitumisen nykytila ja kehittämistarpeet selvitettiin yrittäjien haastattelujen perusteella ja vastaukset osoittivat panostusten olevan ajankohtaista.
Motivaatioina kehittämistyöhön olivat toimijoiden verkostokyvykkyys, aiemmat yhteistyösuhteiden hyvät toimivuuskokemukset ja vahva yhteinen tahtotila vaikuttaa kilpailukykyisten yritysten toimintaedellytyksiin.
Päätavoitteena kehittämishankkeella oli rakentaa valitun yrittäjäryhmän kesken sisäistä ja ulkoista yrittäjyyttä tukeva strateginen verkostomalli.
Verkostomallin tavoitteena oli yrittäjien osaamista yhdistämällä ja jakamalla edistää innovaatioita ja asiantuntijuutta maatilayrityksen palveluliiketoiminnassa.
Verkostomallin kehitysteemoiksi nostettiin yrittäjien valitsemat, toimialaa tukevat aihealueet. Teemoina olivat lähiruoka, suosittelumarkkinointi, asiakkuuden-hallinta, sosiaalinen media ja yrittäjien hyvinvointi.
Käytännön toiminta organisoitiin kokoontumalla vuoden 2010 aikana neljä kertaa. Yrittäjillä oli erityinen toive tavata toisensa ja saada vertaistukea keskustelemalla kasvotusten teemojen aihepiireistä.
Verkostomallin toiminnan tuloksena syntyi tiiviimpi yhteistyö yritysten välille suosittelumarkkinoinnin ja tuottamiensa elintarvikeraaka-aineiden käytössä. Asiakkuudenhallinnan ja sosiaalisen median välineet otettiin käyttöön yrityksissä ja niiden hyväksikäyttö vahvistui huomattavasti verrattuna verkostomallia edeltävään aikaan. Yrittäjien mukaan myös työhyvinvoinnin edellytykset saivat uusia avauksia. Pieni ryhmä osoitti tehokkuutensa yritysten monipuolisessa verkostoportfoliossa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta verkostoyrittäjyyden olevan eri verkosto-tyypeissään elintärkeä toiminnan muoto nykyaikaiselle maaseutuyrittäjälle, johon kannattaa tulevaisuudessakin panostaa.