Ryhmä hukassa - metsästäjää odotellessa : mitä (nukketeatteri)ryhmän tulee tietää voidakseen toimia ilman ulkopuolista ohjausta?
Aalto, Erika (2011)
Aalto, Erika
Turun ammattikorkeakoulu
2011

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060711330
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään muutamia ryhmään liittyviä ilmiöitä. Motiivina on selvittää ryhmässä piileviä yleisiä ”lainalaisuuksia”, joista tutkimuksen avulla on tuotettu tietoa. Työssä perehdytään siihen mitä ryhmässä yleensä tapahtuu, sekä siihen miten nämä yleiset ryhmäilmiöt näkyvät nukketeatterin luovassa prosessissa.
Alussa esitellään esimerkkitapaus ”Mieliteko”, joka on nukketeatteriopiskelijoiden opintoprojekti. Työhön on koottu yleistä ryhmätoimintaan ja vuorovaikutukseen liittyvää tutkimustietoa jota sovelletaan esimerkkitapauksen avulla.
Lisäksi työtä varten on haastateltu nukketeatteritaiteilija ja -opettaja Rene Bakeria nukketeatterin luovan prosessin avaamista varten.
Pohdinta-osuudessa todetaan ohjaamattoman ryhmätoiminnan haastavuus ja pohditaan teoriatiedon pohjalta, mitä ohjaajattoman ryhmän tulisi tiedostaa. Lopussa käsitellään myös ryhmätyötaitojen hyödyllisyyttä ja tarpeellisuutta nukketeatterikoulutuksessa.
Alussa esitellään esimerkkitapaus ”Mieliteko”, joka on nukketeatteriopiskelijoiden opintoprojekti. Työhön on koottu yleistä ryhmätoimintaan ja vuorovaikutukseen liittyvää tutkimustietoa jota sovelletaan esimerkkitapauksen avulla.
Lisäksi työtä varten on haastateltu nukketeatteritaiteilija ja -opettaja Rene Bakeria nukketeatterin luovan prosessin avaamista varten.
Pohdinta-osuudessa todetaan ohjaamattoman ryhmätoiminnan haastavuus ja pohditaan teoriatiedon pohjalta, mitä ohjaajattoman ryhmän tulisi tiedostaa. Lopussa käsitellään myös ryhmätyötaitojen hyödyllisyyttä ja tarpeellisuutta nukketeatterikoulutuksessa.