Urheiluvedonlyönnin markkinointi Twitterissä
Kontkanen, Joel (2020)
Kontkanen, Joel
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002142422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002142422
Tiivistelmä
Euroopan Unioni ajaa Euroopan markkinoita koko ajan liberaalimpaan suuntaan, josta on osoituksena kansainväliset vapaakauppasopimukset. Rahapelimarkkinoilla muutos on antanut painetta erityisesti monopolijärjestelmille, jotka sotii täysin vapaata kauppaa vastaan. Teknologian kehitys on aiheuttanut rahapelimarkkinoiden kansainvälistymisen ja lisenssijärjestelmän nousun. Kehitys näkyy rahapelimonopolien määrässä ja Euroopassa monopoli on enää Suomessa ja Norjassa.
Suomessa arpajaislaki rajoittaa rahapelien markkinointia ja erityisesti kiellettyä on rohkaista ihmisiä pelaamaan sekä kohdistaa markkinointia alaikäisiin. Suomen maaperällä rahapelejä saa markkinoida vain Veikkaus, poislukien kansainväliset tv-kanavat (esimerkiksi Music Television), mutta verkossa tapahtuvaan markkinointiin ei ole erillisiä rajoituksia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka eri vedonlyöntiyhtiöt hyödyntävät Twitteriä markkinoinnissaan. Työssä tarkastellaan kolmen eri vedonlyöntiyhtiön Veikkauksen, Bet365:n sekä Unibetin Twitterin käyttöä noin kolmen kuukauden ajalta. Kansainväliset vedonlyöntiyhtiöt Unibet ja Bet365 ovat aktiivisia ja Twitter-julkaisuja oli moninkertaisesti verrattuna Veikkaukseen. Myös selkeästi mainontaa sisältäviä julkaisuja oli Unibetillä ja Bet365:llä enemmän, sekä markkinointi suoraviivaisempaa, kuin Veikkauksella.
Sosiaalisen median merkitys markkinoinnissa kasvaa ja vedonlyöntiyhtiöt panostavat siihen yhä enemmän. Bet365:llä on asiakkaita ympäri maailman, minkä vuoksi julkaisuja tulee kellon ympäri. Veikkauksen markkinointi kohdistuu vain suomalaisiin, minkä vuoksi julkaisutahti sekä määrät ovat paljon pienemmät. Tutkimuksen perusteella voidaan havaita, kuinka markkinoiden kehittyessä vedonlyöntiyhtiöt ovat mukautuneet muutokseen. European Union leads European markets towards a more liberal way, the indication of this being free trade agreements. In gambling markets, the change has put pressure especially on monopolies that totally conflicts with free trade. Technological development has resulted in the internationalization of gambling markets and the rise of license system. This development affects the amount of gambling monopolies. In Europe there is monopoly only in Finland and in Norway.
In Finland, the law of lottery restricts the gambling marketing and especially forbidden it is to encourage people to gamble and to target marketing towards minors. In Finland the marketing of gamble is allowed only by Veikkaus, however excluding international tv channels (for example Music Television), but online based marketing has no restrictions.
The main goal of this thesis is to discuss how different betting companies use Twitter in their marketing. The study looks into how three betting companies Veikkaus, Bet365 and Unibet used Twitter for approximately three months. It showed that international betting companies Unibet and Bet365 are active, and they had multiple times more Twitter posts than Veikkaus. Unibet and Bet365 had also more sposts with advertising than Veikkaus and their marketing was more direct.
The role of social media in marketing is increasing and betting companies are putting more effort in it. Bet365 has customers around the world, which makes them post around the clock.FVeikkaus`s marketing is directed only to Finnish people, which is why they have much less posts and activity. Based on the research, it can be seen how betting companies are adapting to evolving markets.
Suomessa arpajaislaki rajoittaa rahapelien markkinointia ja erityisesti kiellettyä on rohkaista ihmisiä pelaamaan sekä kohdistaa markkinointia alaikäisiin. Suomen maaperällä rahapelejä saa markkinoida vain Veikkaus, poislukien kansainväliset tv-kanavat (esimerkiksi Music Television), mutta verkossa tapahtuvaan markkinointiin ei ole erillisiä rajoituksia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka eri vedonlyöntiyhtiöt hyödyntävät Twitteriä markkinoinnissaan. Työssä tarkastellaan kolmen eri vedonlyöntiyhtiön Veikkauksen, Bet365:n sekä Unibetin Twitterin käyttöä noin kolmen kuukauden ajalta. Kansainväliset vedonlyöntiyhtiöt Unibet ja Bet365 ovat aktiivisia ja Twitter-julkaisuja oli moninkertaisesti verrattuna Veikkaukseen. Myös selkeästi mainontaa sisältäviä julkaisuja oli Unibetillä ja Bet365:llä enemmän, sekä markkinointi suoraviivaisempaa, kuin Veikkauksella.
Sosiaalisen median merkitys markkinoinnissa kasvaa ja vedonlyöntiyhtiöt panostavat siihen yhä enemmän. Bet365:llä on asiakkaita ympäri maailman, minkä vuoksi julkaisuja tulee kellon ympäri. Veikkauksen markkinointi kohdistuu vain suomalaisiin, minkä vuoksi julkaisutahti sekä määrät ovat paljon pienemmät. Tutkimuksen perusteella voidaan havaita, kuinka markkinoiden kehittyessä vedonlyöntiyhtiöt ovat mukautuneet muutokseen.
In Finland, the law of lottery restricts the gambling marketing and especially forbidden it is to encourage people to gamble and to target marketing towards minors. In Finland the marketing of gamble is allowed only by Veikkaus, however excluding international tv channels (for example Music Television), but online based marketing has no restrictions.
The main goal of this thesis is to discuss how different betting companies use Twitter in their marketing. The study looks into how three betting companies Veikkaus, Bet365 and Unibet used Twitter for approximately three months. It showed that international betting companies Unibet and Bet365 are active, and they had multiple times more Twitter posts than Veikkaus. Unibet and Bet365 had also more sposts with advertising than Veikkaus and their marketing was more direct.
The role of social media in marketing is increasing and betting companies are putting more effort in it. Bet365 has customers around the world, which makes them post around the clock.FVeikkaus`s marketing is directed only to Finnish people, which is why they have much less posts and activity. Based on the research, it can be seen how betting companies are adapting to evolving markets.