Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Salon Patarouva Oy : kertomus lounasravintolan perustamisesta

Aronen, Miina (2011)

 
Avaa tiedosto
Aronen_Miina.pdf (2.792Mt)
Lataukset: 


Aronen, Miina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311967
Tiivistelmä
Salon Patarouva Oy on Salossa Meriniityn teollisuusalueella toimiva lounasravintola. Yrityksen perustaminen ja toiminnan alkuunsaattaminen oli lähtökohta tämän toiminnallisen opinnäytetyön tekemiseen.
Omat lähtökohdat yrittäjäksi ryhtymiseen olivat vahva ammattitaito ja kokemus suurkeittiöympäristöistä. Vuokrasimme toimitilat ja ostimme uudet laitteet. Yrityslainan saimme Finnverasta ja pankista. Lainopillisia ja muita neuvoja saimme Yrityssalosta.
Salon Pararouvan liikeidea on palvella asiakkaita tuottamalla hyviä ja laadukkaita sekä hintakilpailukyvyltään onnistuneita lounas-, kahvila- ja kokouspalveluja alueen työssäkävijöille ja yrityksille. Tutkimusten mukaan tärkeimmät tekijät lounaspaikan valinnassa ovat ravintolan sijainti, lounaan laatu ja hintataso. Salon Patarouvalla on vakiintunut asiakaskunta alueen yritysten piiristä ja siksi toimintaan on hyvät edellytykset. Alueelle perustettiin lyhyessä ajassa kolme muutakin lounasravintolaa joten kilpailu muodostui aikaisempaa haastavammaksi. Olemme vastanneet haasteisiin ja kilpailutilanteeseen monin tavoin. Perusedellytys on lounaan hyvä laatu jossa raaka-aineilla ja ammattitaidolla on suuri merkitys. Uusi laitekanta mahdollistaa lounaan valmistamisen kustannustehokkaasti. Uusittu ravintolasali lisää viihtyisyyttä. Winpos-kassajärjestelmä varmistaa sujuvan asioinnin ja laskutuksen. Jamix-keittiöohjelman käyttöönotto mahdollistaa lounasvaihtoehtojen ravintosisältöjen tulostamisen ja katelaskelmien teon. Pitopalvelu on tarpeellinen lisä kannattavuuden parantamisessa joskin kilpailutilanne on vielä haastavampi kuin lounasruokailussa. Keittiöhenkilökuntaa on meidän lisäksemme yksi vakituinen henkilö ja kiireapuna käytämme vuokratyövoimaa. Asiakaspalautetta saamme ravintolasalissa olevan vihkon ja nettisivujemme palautelomakkeen kautta ja pyrimme kehittämään toimintaamme palautteen mukaan.
Tavoitteenamme on tulevaisuudessa laajentaa toimintaamme. Mahdollisia tapoja ovat laajentuminen ympäristökuntiin tai verkostoituminen muiden yrittäjien kanssa. Yksi asiakasryhmä on senioriasiakkaat joiden palvelua voisi kehittää. Muualle kaupunkiin olisi mahdollista perustaa jakelukeittiöitä jonne ruoka kuljetettaisiin keskuskeittiöstämme Meriniitystä. Yksi mahdollisuus toiminnan laajentamiseen olisi myös Franchising-yrittäjyys.
Markkinointisuunnitelmassamme olen analysoinut kilpailutilannetta ja asiakkaitamme. Kilpailun lisääntyessä meidän on erotuttava kilpailijoistamme. Tärkein asiakasryhmämme ovat alueen yritysten työntekijät ja asiakkaat. Samassa rakennuksessa meidän kanssamme toimii myös itsepalveluhotelli Piihotelli. Hotellin asiakkaat muodostavat meille asiakasryhmän jonka olemme ottaneet huomioon aamiaistarjonnassamme. Pääasiallisena mainontatapana olemme käyttäneet lehtimainontaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste