Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vahva ja erottuva brändi yrityksen kilpailuetuna : VihreäKeiju-brändin kuluttaja-asiakastutkimus

Merta, Helinä (2011)

 
Avaa tiedosto
Merta_Helina.pdf (530.2Kt)
Lataukset: 


Merta, Helinä
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311933
Tiivistelmä
Brändi on kaikkien niiden mielikuvien ja tietojen summa, joita ihmisellä on jostain asiasta. Brändi syntyi 1700-luvun Amerikassa, jossa karja merkittiin polttomerkein (engl. brand), jotta jokainen erottaisi oman karjansa. Brändi tarkoittikin aluksi erilaistavaa tunnistetta tai symbolia. Nykyisin brändillä viitataan konkreettisiin ja mielikuvallisiin ominaisuuksiin, joiden avulla tuotteet erottuvat toisistaan.
Brändiä rakentamalla pyritään kirkastamaan brändiin liitettyjä mielikuvia sekä erottumaan kilpai-lijoista. Brändin rakentaminen on liiketoiminnan rakentamista; se on työtä, jota yrityksen kaikissa osissa tehdään, jotta brändi kehittyisi kohti tavoitemielikuvaa. Brändin rakentaminen on pitkä-jänteinen ja jatkuva prosessi. Se voidaan jakaa viiteen vaiheeseen: brändiin liittyvät analyysit, tunnettuuden luominen, haluttujen ominaisuuksien liittäminen tuotteen mielikuvaan, ostamisen aikaansaaminen sekä brändiuskollisuuden saavuttaminen.
VihreäKeiju kuuluu kotimaisiin elintarvikkeiden kärkibrändeihin. VihreäKeiju-tuoteperheeseen kuuluu ruukkusalaatit ja -yrtit sekä kurkut. Opinnäytetyön tutkimusosion tarkoituksena on selvittää VihreäKeiju-brändin kuluttaja-asiakkaissa herättämiä mielikuvia, heidän ostokäyttäytymistä sekä VihreäKeiju-brändin tunnettuuden tasoa. Tutkimuksesta saatuja tietoja käytetään VihreäKeiju-brändin rakentamisessa.
Tutkimustulosten mukaan VihreäKeiju-tuotteet mielletään hyvälaatuisiksi, tuoreiksi ja terveellisiksi suomalaisiksi tuotteiksi. Ostokäyttäytymistutkimuksesta selviää, että ruukkusalaatti valikoituu kaupan hyllyltä usein sattumanvaraisesti. Myös laatu ja tuoreus sekä ostotottumus vaikuttavat ostopäätökseen. Tunnettuuden tasoa mitattaessa VihreäKeiju-brändi sijoittuu 3. tason (autettu tunnettuus) ja 4. tason (brändin nimeä ei tunnisteta ollenkaan) väliin.
VihreäKeiju-brändin rakentajien on systemaattisesti lähdettävä lisäämään brändin tunnettuutta sekä erottuvuutta kilpailijoista. Haasteena on brändin kuuluminen alhaisen mielenkiinnon tuote-ryhmään. VihreäKeiju-brändin tunnettuutta lisäisi, jos se saisi oman tuotehyllynsä myymälöistä. Myös panostaminen VihreäKeiju-tuotteiden korkealaatuisuuteen erottaisi kilpailijoista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste