Aloittavan hyvinvointiyrityksen digitaalisen markkinoinnin suunnitelma
Pahikainen, Minttu-Maaria (2020)
Pahikainen, Minttu-Maaria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002172489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002172489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli digitaalista markkinointia koskevan suunnitelman laatiminen aloittavalle hyvinvointiyritykselle. Työn tilaajana toimi yksityisyrittäjä Krista Koivusipilä. Hänen hyvinvointipalveluja tuottava yrityksensä on toiminut pienimuotoisesti vuodesta 2018. Koivusipilä toivoi opinnäytetyöltä konkreettisia neuvoja yrityksen digitaalisen markkinoinnin sisällöntuotantoon sekä näkyvyyden parantamiseen sosiaalisessa mediassa. Digitaalista markkinointia koskevan suunnitelman laatimisessa huomioitiin pienyrittäjän rajalliset resurssit.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ajattelutapana ja toimintona, sekä tarkasteltiin syvemmin markkinoinnin viittä perinteistä kilpailukeinoa: tuotetta, hintaa, saatavuutta, markkinointiviestintää ja ihmisiä. Työn tilaajan toimiala huomioiden, teoriassa käytiin läpi myös palvelun määritelmä ja erityispiirteet, sekä lyhyesti myös hyvinvointialan määritelmä. Markkinoinnin teoriaosuutta syvennettiin perehtymällä digitaaliseen markkinointiin käsitteenä, sekä vertaamalla perinteisen ja digitaalisen markkinoinnin eroja. Erityistarkasteluun otettiin sosiaalinen media suosituimpine kanavineen, verkkosivut, blogimarkkinointi, hakukoneoptimointi sekä sähköpostimarkkinointi.
Digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaan käytettiin työkaluna Paul Smithin SOSTAC-markkinointimallia, joka käytiin läpi ensin teoriassa ja sittemmin kehittämistehtävässä yrityksen digitaalisen markkinoinnin suunnitelman pohjana. Suunnitelma tehtiin toteutettavaksi nollabudjetilla, mutta johtopäätöksissä tuotiin esille myös maksullisia jatkokehitysideoita yrityksen markkinointiviestinnän kehittämiseen tulevaisuudessa.
Läpi työn lähteinä käytettiin tasapuolisesti kirja- ja verkkojulkaisuja ja pyrittiin tietoisesti valitsemaan mahdollisimman tuoretta tietoa ja tutkimuksia.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ajattelutapana ja toimintona, sekä tarkasteltiin syvemmin markkinoinnin viittä perinteistä kilpailukeinoa: tuotetta, hintaa, saatavuutta, markkinointiviestintää ja ihmisiä. Työn tilaajan toimiala huomioiden, teoriassa käytiin läpi myös palvelun määritelmä ja erityispiirteet, sekä lyhyesti myös hyvinvointialan määritelmä. Markkinoinnin teoriaosuutta syvennettiin perehtymällä digitaaliseen markkinointiin käsitteenä, sekä vertaamalla perinteisen ja digitaalisen markkinoinnin eroja. Erityistarkasteluun otettiin sosiaalinen media suosituimpine kanavineen, verkkosivut, blogimarkkinointi, hakukoneoptimointi sekä sähköpostimarkkinointi.
Digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaan käytettiin työkaluna Paul Smithin SOSTAC-markkinointimallia, joka käytiin läpi ensin teoriassa ja sittemmin kehittämistehtävässä yrityksen digitaalisen markkinoinnin suunnitelman pohjana. Suunnitelma tehtiin toteutettavaksi nollabudjetilla, mutta johtopäätöksissä tuotiin esille myös maksullisia jatkokehitysideoita yrityksen markkinointiviestinnän kehittämiseen tulevaisuudessa.
Läpi työn lähteinä käytettiin tasapuolisesti kirja- ja verkkojulkaisuja ja pyrittiin tietoisesti valitsemaan mahdollisimman tuoretta tietoa ja tutkimuksia.