Askel lähempänä yhteisöllisyyttä : Sosiaalisen median hyödyntäminen Tampereen Messut Oy:n markkinointiviestinnässä
Sievola, Tuija (2011)
Sievola, Tuija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512147
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on kaikkialla ja sitä on erityisesti yrityksen vaikea sivuuttaa. Sosiaalinen media tarjoaa uusia mahdollisuuksia yrityksen markkinointiviestintään. Siitä on tullut yksi markkinointiviestinnän väline. Sosiaalisen median työkaluja voi käyttää hyödyksi niin viestinnässä kuin asiakaspalvelussakin.
Sosiaalisen median työkalut muuttuvat jatkuvasti. Samalla, kun toisia tulee, toiset häviävät. Haastavan sosiaalisesta mediasta tekee mukana pysyminen. Sosiaalinen media tarjoaa kuitenkin niin paljon mahdollisuuksia, että siihen kannattaa tutustua huolella ja yrittää pysyä mukana muutoksessa.
Sosiaalisen median käyttö ei ole ilmaista vaikka monet työkaluista ilmaisia ovatkin. Sosiaalisen median käyttäminen markkinointiviestinnässä vaatii resursseja. Spontaanisesta luonteestaan huolimatta sosiaalisen median työkalujen käyttöä tulee suunnitella. Yrityksen tulee lisäksi tehdä sosiaalisen median strategia, jotta kaikilla yrityksen työntekijöillä on ymmärrys siitä, mitä sosiaalisen median työkaluissa saa ja mitä kannattaa tehdä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Tampereen Messut Oy, joka järjestää Tampereella vuosittain kymmeniä ammattimessuja ja kuluttajamessuja. Opinnäytetyö käsittelee sosiaalista mediaa markkinointiviestinnän kanavana. Työn teoreettinen viitekehys koostuu lyhyestä markkinointiviestinnän osiosta ja sosiaalisen median osiosta, jossa sosiaalinen media on selitetty käsitteenä ja ilmiönä. Lisäksi sosiaalinen media on jaettu kategorioihin, joissa on kerrottu esimerkkejä kategoriaan kuuluvista työkaluista
Toisessa osiossa on tehty selvitys toimeksiantajan markkinointiviestintään soveltuvista työkaluista. Näistä työkaluista on koottu käyttöohjeet sekä mietitty käytännön vinkkejä ja resursointia.
Opinnäytetyötä varten on pohdittu toimeksiantajan messutapahtumien kävijäkohderyhmiä. Näiden kohderyhmien pohjalta on selitetty, miten sosiaalisen median työkaluja kannattaa käyttää. Tavoitteena on antaa toimeksiantajalle mahdollisimman kattava tietopaketti, jonka pohjalta voi tehdä päätöksiä sosiaalisen median käytöstä markkinointiviestinnässä.
Sosiaalisen median työkalut muuttuvat jatkuvasti. Samalla, kun toisia tulee, toiset häviävät. Haastavan sosiaalisesta mediasta tekee mukana pysyminen. Sosiaalinen media tarjoaa kuitenkin niin paljon mahdollisuuksia, että siihen kannattaa tutustua huolella ja yrittää pysyä mukana muutoksessa.
Sosiaalisen median käyttö ei ole ilmaista vaikka monet työkaluista ilmaisia ovatkin. Sosiaalisen median käyttäminen markkinointiviestinnässä vaatii resursseja. Spontaanisesta luonteestaan huolimatta sosiaalisen median työkalujen käyttöä tulee suunnitella. Yrityksen tulee lisäksi tehdä sosiaalisen median strategia, jotta kaikilla yrityksen työntekijöillä on ymmärrys siitä, mitä sosiaalisen median työkaluissa saa ja mitä kannattaa tehdä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Tampereen Messut Oy, joka järjestää Tampereella vuosittain kymmeniä ammattimessuja ja kuluttajamessuja. Opinnäytetyö käsittelee sosiaalista mediaa markkinointiviestinnän kanavana. Työn teoreettinen viitekehys koostuu lyhyestä markkinointiviestinnän osiosta ja sosiaalisen median osiosta, jossa sosiaalinen media on selitetty käsitteenä ja ilmiönä. Lisäksi sosiaalinen media on jaettu kategorioihin, joissa on kerrottu esimerkkejä kategoriaan kuuluvista työkaluista
Toisessa osiossa on tehty selvitys toimeksiantajan markkinointiviestintään soveltuvista työkaluista. Näistä työkaluista on koottu käyttöohjeet sekä mietitty käytännön vinkkejä ja resursointia.
Opinnäytetyötä varten on pohdittu toimeksiantajan messutapahtumien kävijäkohderyhmiä. Näiden kohderyhmien pohjalta on selitetty, miten sosiaalisen median työkaluja kannattaa käyttää. Tavoitteena on antaa toimeksiantajalle mahdollisimman kattava tietopaketti, jonka pohjalta voi tehdä päätöksiä sosiaalisen median käytöstä markkinointiviestinnässä.