Innebörden av de förnyade kvalitetsstandarderna i ISO 9000-serien
Lindblom, Sebastian (2011)
Lindblom, Sebastian
Yrkeshögskolan Novia
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612162
Tiivistelmä
Kvalitetsfrågor är en stor konkurrensfaktor i dagens industri och strävan efter bra kvalitet till så förmånligt pris som möjligt är stor. Arbetet fokuserar på ISO 9000-serien och de krav som standarden ställer för kvalitetsledningssystemen i företagen. Arbetet beskriver också hur man går tillväga om man vill införa ett kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001:2008, och hur en tredjepartscertifiering går till väga.
Syftet med arbetet är att lära sig mera om kvalitetsfrågor och kvalitetsledningssystem, och vad som är viktigt då ett sådant system införs i ett företag.
Viktigt när man inför ett kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001:2008 är att företaget eller organisationen skall har rätta motiv och motivation, och att kvalitetsledningssystemet i sig själv inte är målet utan bara ett verktyg för att uppnå bättre kvalitet mm. Quality issues have become an important competitive factor in today’s industry and the strive for the cheapest way to achieve good quality is immense. This work focuses on the ISO 9000 series and the requirements the standard has on organizations that have quality management systems. This thesis also describes what to do if an organization wants to implement a quality management system according to ISO 9001:2008, and how to obtain a third party certification.
The object of this work has been to learn more about quality issues and quality management systems, and to see what is important when you want to put such a system into practice.
An important aspect when implementing a quality management system according to ISO 9001:2008 is that the company or organization shall have the right motives and motivation, and that the quality management system is not a goal in itself but merely a tool for achieving better quality, etc.
Syftet med arbetet är att lära sig mera om kvalitetsfrågor och kvalitetsledningssystem, och vad som är viktigt då ett sådant system införs i ett företag.
Viktigt när man inför ett kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001:2008 är att företaget eller organisationen skall har rätta motiv och motivation, och att kvalitetsledningssystemet i sig själv inte är målet utan bara ett verktyg för att uppnå bättre kvalitet mm.
The object of this work has been to learn more about quality issues and quality management systems, and to see what is important when you want to put such a system into practice.
An important aspect when implementing a quality management system according to ISO 9001:2008 is that the company or organization shall have the right motives and motivation, and that the quality management system is not a goal in itself but merely a tool for achieving better quality, etc.