Tyypin 2 diabeetikoille suunnattujen kirjallisten potilasohjeiden sisältö ja opetuksellisuus
Lähteenmäki, Jenni; Mäenpää, Laura (2011)
Lähteenmäki, Jenni
Mäenpää, Laura
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061612220
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tyypin 2 diabetespotilaille suunnattujen kirjallisten ohjeiden sisältöä ja opetuksellisuutta. Tavoitteena oli tuottaa kirjallisista potilasohjeista tietoa, jota hoitohenkilökunta voi käyttää kehittäessään diabetespotilaiden ohjausta.
Opinnäytetyön tutkimustehtävinä oli: Millaista on tyypin 2 diabeetikoille suunnattujen kirjallisten ohjeiden sisältö? ja Millaista on tyypin 2 diabeetikoille suunnattujen kirjallisten ohjeiden opetuksellisuus?
Opinnäytetyössä kuvattiin neljän diabetespotilaille suunnatun kirjallisen ohjeen sisältöä ja opetuksellisuutta. Aineisto hankittiin konservatiivisilta vuodeosastoilta. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä.
Kirjallisten potilasohjeiden sisältö oli potilaan fyysistä ja sosiaalista selviytymistä tukevaa.
Kirjallisten potilasohjeiden opetuksellisuus oli kontrolloivaa, ymmärrystä tukevaa ja oma-aloitteisuutta tukevaa.
Opinnäytetyössä havaittiin puutteita kirjallisten ohjeiden sisällössä ja opetuksellisuudessa. Jatkossa diabetespotilaan ohjausta voisi tutkia potilaan näkökulmasta. Kirjallisia ohjeita ja diabetespotilaan suullista ohjausta voisi kehittää opinnäytetyön tulosten perusteella enemmän potilaan tarpeita vastaavaksi.
Opinnäytetyön tutkimustehtävinä oli: Millaista on tyypin 2 diabeetikoille suunnattujen kirjallisten ohjeiden sisältö? ja Millaista on tyypin 2 diabeetikoille suunnattujen kirjallisten ohjeiden opetuksellisuus?
Opinnäytetyössä kuvattiin neljän diabetespotilaille suunnatun kirjallisen ohjeen sisältöä ja opetuksellisuutta. Aineisto hankittiin konservatiivisilta vuodeosastoilta. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä.
Kirjallisten potilasohjeiden sisältö oli potilaan fyysistä ja sosiaalista selviytymistä tukevaa.
Kirjallisten potilasohjeiden opetuksellisuus oli kontrolloivaa, ymmärrystä tukevaa ja oma-aloitteisuutta tukevaa.
Opinnäytetyössä havaittiin puutteita kirjallisten ohjeiden sisällössä ja opetuksellisuudessa. Jatkossa diabetespotilaan ohjausta voisi tutkia potilaan näkökulmasta. Kirjallisia ohjeita ja diabetespotilaan suullista ohjausta voisi kehittää opinnäytetyön tulosten perusteella enemmän potilaan tarpeita vastaavaksi.