Potilaan tiedonsaanti terveyttä edistävässä sairaalassa
Mattila, Sini; Laitinen, Tuula (2011)
Mattila, Sini
Laitinen, Tuula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060811501
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata potilaan tiedottamisen toteutumista Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä. Tavoitteina olivat potilaan tiedottamisen vahvuuksien ja kehittämishaasteiden löytyminen. Hoitotyön opiskelijat (n=223) olivat keränneet aineiston 2008–2009 välisenä aikana laadunarviointikyselyn avulla. Laadunarviointikysely kuuluu osana Terveyttä edistävät sairaalat -verkoston toimintaa.
WHO:n Terveyttä edistävät sairaalat -verkoston periaatteena on, että terveyden edistämisen toimenpiteet kohdistuvat potilaisiin, henkilökuntaan ja yhteisöön. Sairaaloiden toiminnan kehittämiseksi on laadittu viiden standardin laadunarviointikysely, jonka kolmas standardi koskee potilaan informointia ja interventioita eli toisin sanoen potilaan tiedottamista.
Sisällön analyysimenetelmän avulla oli kolmannen standardin avointen vastausten tulokset ryhmitelty ja jäsennelty sekä laskettu samanlaisten vastausten lukumäärät. Kyllä -, osittain - ja ei -tulosten mukaan potilaan tiedottamisen vahvuuksina olivat: potilaan saaman ohjauksen kirjaaminen ja potilasjärjestöjen tietojen saatavuus. Kohtuullisesti toimivia asioita olivat: yleisen terveystiedon saatavuus ja terveyden edistämistoimintojen kirjaaminen. Kehittymistä vaativia asioita olivat: potilaan tyytyväisyyden arviointi ja yksityiskohtaisen terveystiedon saatavuus korkean riskin sairauksista.
Avointen vastausten mukaan usean alastandardin ja niiden väittämien kohdalla tulosta voidaan parantaa yhtenäistämällä hyvät ja toimivat tavat, unohtamatta kuitenkaan huomioida osaston luonnetta. Lisää tarkkuutta tarvitaan vielä ohjaustilanteiden sekä hoidon tulosten ja arvioinnin kirjaamisessa. Kehittymishaasteina on selkeän toimintatavan löytyminen potilaan tyytyväisyyden arviointiin ja selkiyttää, mikä tieto kannattaa olla esillä yleisissä tiloissa ja mikä vain henkilökunnan jaettavissa.
WHO:n Terveyttä edistävät sairaalat -verkoston periaatteena on, että terveyden edistämisen toimenpiteet kohdistuvat potilaisiin, henkilökuntaan ja yhteisöön. Sairaaloiden toiminnan kehittämiseksi on laadittu viiden standardin laadunarviointikysely, jonka kolmas standardi koskee potilaan informointia ja interventioita eli toisin sanoen potilaan tiedottamista.
Sisällön analyysimenetelmän avulla oli kolmannen standardin avointen vastausten tulokset ryhmitelty ja jäsennelty sekä laskettu samanlaisten vastausten lukumäärät. Kyllä -, osittain - ja ei -tulosten mukaan potilaan tiedottamisen vahvuuksina olivat: potilaan saaman ohjauksen kirjaaminen ja potilasjärjestöjen tietojen saatavuus. Kohtuullisesti toimivia asioita olivat: yleisen terveystiedon saatavuus ja terveyden edistämistoimintojen kirjaaminen. Kehittymistä vaativia asioita olivat: potilaan tyytyväisyyden arviointi ja yksityiskohtaisen terveystiedon saatavuus korkean riskin sairauksista.
Avointen vastausten mukaan usean alastandardin ja niiden väittämien kohdalla tulosta voidaan parantaa yhtenäistämällä hyvät ja toimivat tavat, unohtamatta kuitenkaan huomioida osaston luonnetta. Lisää tarkkuutta tarvitaan vielä ohjaustilanteiden sekä hoidon tulosten ja arvioinnin kirjaamisessa. Kehittymishaasteina on selkeän toimintatavan löytyminen potilaan tyytyväisyyden arviointiin ja selkiyttää, mikä tieto kannattaa olla esillä yleisissä tiloissa ja mikä vain henkilökunnan jaettavissa.