Wilman käyttöönoton kokemukset Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä
Aumo, Ari; Veijanen, Jukka (2011)
Aumo, Ari
Veijanen, Jukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712256
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin opettajien kokemuksia Wilman käytöstä ja suhtautumista sen käyttöön Jyväskylän koulutuskuntayhtymässä. Osana tutkimusta oli tarkoitus selvittää käytön tuen onnistumista ja tehokkuutta. Lisäksi oli tarkoitus selvittää, minkälaisia kehittämisehdotuksia ja – toiveita loppukäyttäjillä oli Wilman suhteen, jotta tukipalveluja voitaisiin kehittää edelleen oikeaan suuntaan.
Empiirisen tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella tavalla. Käyttäjien kokemuksia ja mielipiteitä selvitettiin sähköisellä kyselylomakkeella huhtikuussa 2011 Jyväskylän ja Jämsän ammattioppilaitosten opettajilta. Lomake laadittiin kirjallisuuden ja aikaisemmin tehtyjen tutkimusten perusteella. Kyselyyn saatiin 133 vastausta otoskoon ollessa 466. Näin vastausprosentiksi muodostui 29 %. Vastausten analysointi tapahtui kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Kyselyssä mukana olleita avoimia kysymyksiä analysoitiin kvalitatiivisilla tutkimusmenetelmillä. Kyselyn lisäksi aineistoa kerättiin syvähaastattelun avulla.
Wilman käyttöönotto sujui Jyväskylän kuntayhtymässä hyvin. Wilman käyttö koettiin melko helpoksi ja hyödylliseksi työssä. Kollega arvostettiin tärkeimmäksi tueksi ongelmatilanteissa. Wilman etäkäyttöön oltiin tyytyväisiä, mutta siitä huolimatta sitä käytettiin pääasiassa työpaikalla. Ongelmia koettiin koulutuksen saatavuudessa, työmotivaatiossa ja työmäärän lisääntymisessä.
Tutkimuksen avulla toimeksiantaja saa hyödyllistä tietoa opettajien tyytyväisyydestä Wilman käyttöön ja sen eri osioiden toimivuuteen. Tulosten perusteella voidaan kehittää tukipalveluja ja koulutuksia vastaamaan vielä paremmin käyttäjien tarpeita. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää vastaavanlaisissa käyttöönottoprojekteissa tulevaisuudessa.
Empiirisen tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella tavalla. Käyttäjien kokemuksia ja mielipiteitä selvitettiin sähköisellä kyselylomakkeella huhtikuussa 2011 Jyväskylän ja Jämsän ammattioppilaitosten opettajilta. Lomake laadittiin kirjallisuuden ja aikaisemmin tehtyjen tutkimusten perusteella. Kyselyyn saatiin 133 vastausta otoskoon ollessa 466. Näin vastausprosentiksi muodostui 29 %. Vastausten analysointi tapahtui kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Kyselyssä mukana olleita avoimia kysymyksiä analysoitiin kvalitatiivisilla tutkimusmenetelmillä. Kyselyn lisäksi aineistoa kerättiin syvähaastattelun avulla.
Wilman käyttöönotto sujui Jyväskylän kuntayhtymässä hyvin. Wilman käyttö koettiin melko helpoksi ja hyödylliseksi työssä. Kollega arvostettiin tärkeimmäksi tueksi ongelmatilanteissa. Wilman etäkäyttöön oltiin tyytyväisiä, mutta siitä huolimatta sitä käytettiin pääasiassa työpaikalla. Ongelmia koettiin koulutuksen saatavuudessa, työmotivaatiossa ja työmäärän lisääntymisessä.
Tutkimuksen avulla toimeksiantaja saa hyödyllistä tietoa opettajien tyytyväisyydestä Wilman käyttöön ja sen eri osioiden toimivuuteen. Tulosten perusteella voidaan kehittää tukipalveluja ja koulutuksia vastaamaan vielä paremmin käyttäjien tarpeita. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää vastaavanlaisissa käyttöönottoprojekteissa tulevaisuudessa.