Fysiikan ja kemian opetus ammattioppilaitoksessa (liiketalouden linjalla)
Iakovleva, Evgenia (2011)
Iakovleva, Evgenia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412050
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on omistettu fysiikan ja kemian opetukselle ammattioppilaitoksessa. Fysiikan ja kemian opetus on ammattiaineita täydentävä kokonaisuus. Opinnäytetyössä tulee esille erilaiset keinot, miten ammattioppilaitoksen opiskelijoita täytyy motivoida ja herättää heissä kiinnostus opiskelemaan näitä aineita. Lähtökohdaksi on otettu opettajaopiskelijaksi opetusharjoittelu kemiassa ja fysiikassa liiketaloudessa kahdessa ryhmissä yhden opintojakson aikana. Opinnäytetyössä käsittelen näiden aineiden opettamisen eroavaisuuksia kahdessa erilaisessa ryhmässä. Tulee myös tehtyä analyysi erilaisista pedagogisista malleista näiden aineiden opetuksessa.
Fysiikan ja kemian opetuksen ongelmista ammattioppilaitoksessa ei ole kovin paljon tehty tutkimuksia. Ehkä tämä johtuu siitä, että nämä ongelmat käsitellään laajemmin – ei yksittäisenä ongelmana, jotka liittyvät opetukseen eri oppilaitoksissa. Kuitenkin, tutkimuksissa, joissa puhutaan opiskelun ongelmista, yksi suurimpia haasteita on motivoida opiskelijat opiskelemaan, ja herättää kiinnostus opiskeluun heissä.
Yksi tehtävistä ammattioppilaitoksessa on herättää kiinnostus opiskelijoissa aineeseen. Tämä on hyvin tärkeää, koska suurimmalla osalla opiskelijoista on alhainen kiinnostus, he eivät halua opiskella näitä aineita. Oppiaineet eivät ole helppoja, vaikka kuuluvatkin käytännöllisiin aineisiin. Kumminkin, tiedot, jotka opiskelijoiden on saatava näistä oppiaineista, tulevat hyvään tarpeeseen tulevaisuudessa työpaikoilla.
Opinnäytetyön tavoite on paljastaa kemian ja fysiikan opetuksessa ammattikouluissa ilmenevät ongelmat. Löytää keinot, joilla saadaan opiskelija kiinnostumaan näistä oppiaineista. Poimia menetelmät, jotka sopivat paremmin ATTO-aineiden opetukseen ammattioppilaitoksessa.
Tämän opinnäytetyön tuloksena on syntynyt kemian opetuksen verkkokurssi datanomeille. Samoin syntyi idea tehdä fysiikan ja kemian online laboratorio ammattioppilaitoksia varten.
Fysiikan ja kemian opetuksen ongelmista ammattioppilaitoksessa ei ole kovin paljon tehty tutkimuksia. Ehkä tämä johtuu siitä, että nämä ongelmat käsitellään laajemmin – ei yksittäisenä ongelmana, jotka liittyvät opetukseen eri oppilaitoksissa. Kuitenkin, tutkimuksissa, joissa puhutaan opiskelun ongelmista, yksi suurimpia haasteita on motivoida opiskelijat opiskelemaan, ja herättää kiinnostus opiskeluun heissä.
Yksi tehtävistä ammattioppilaitoksessa on herättää kiinnostus opiskelijoissa aineeseen. Tämä on hyvin tärkeää, koska suurimmalla osalla opiskelijoista on alhainen kiinnostus, he eivät halua opiskella näitä aineita. Oppiaineet eivät ole helppoja, vaikka kuuluvatkin käytännöllisiin aineisiin. Kumminkin, tiedot, jotka opiskelijoiden on saatava näistä oppiaineista, tulevat hyvään tarpeeseen tulevaisuudessa työpaikoilla.
Opinnäytetyön tavoite on paljastaa kemian ja fysiikan opetuksessa ammattikouluissa ilmenevät ongelmat. Löytää keinot, joilla saadaan opiskelija kiinnostumaan näistä oppiaineista. Poimia menetelmät, jotka sopivat paremmin ATTO-aineiden opetukseen ammattioppilaitoksessa.
Tämän opinnäytetyön tuloksena on syntynyt kemian opetuksen verkkokurssi datanomeille. Samoin syntyi idea tehdä fysiikan ja kemian online laboratorio ammattioppilaitoksia varten.