Suninhaan saneerausohjelma Lohjan kaupungille
Malinen, Tero (2011)
Malinen, Tero
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061712271
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli laatia tarvittavat toimenpiteet ja kustannusarvio saneeraushanketta varten. Lohjan Suninhaan asuinalue on vanhaa aluetta, jolle saneeraushanke on ajankohtainen alueen iän ja kunnon takia. Tutkimusalueen keskiosalle tyypillisiä piirteitä ovat kapeat kadut ja piharakennusten reunustamat puutarhatontit.
Saneerausohjelmaa varten tutkittiin nykytilannetta, jota lähdettiin kartoittamaan pääosin asemakaavan, maaperätietojen, nopeusrajoitusten, päällystysten, valaistustietojen ja johtokarttojen avulla. Alueella on neljä asemakaavaa voimassa, ja niiden toteutumisessa havaittiin paljon puutteita. Maaperän pääteltiin olevan savea lähiympäristöstä saatujen tietojen perusteella. Nopeusrajoitukset ovat alueella 30–40 km/h ja kadun pintamateriaalina on asfalttia ja vanhoilla kapeilla kaduilla soraa. Valaistus on pääosin vielä elohopealampuilla lähes koko alueella ja valaisimien määrä on vähäinen keskialueella. Johtokarttojen perusteella sadevesiviemärit puuttuvat lähes koko alueelt ja kaikista viemäriputkien ja vesijohtojen sijanneista ei ole täyttä varmuutta.
Saneerausohjelmassa parannustoimenpiteiden yhteydessä pyritään säilyttämään alueen omaleimainen luonne. Asemakaavan osalta katualueet on saatava kaupungin haltuun ennen toimenpiteisiin ryhtymistä. Asemakaava vaatii muutosta. Katurakenteet tarvitsee uusia lähes joka kadulla. Nopeusrajoituksiin ei tarvita muutoksia. Kaikkien katujen on tarkoitus lopulta olla asfalttipäällysteisiä, kun muut työt on tehty. Valaistus uusitaan kokonaan ja ilmajohdot korvataan maakaapeleilla. Sadevesiviemärit rakennetaan alueelle ja vanhat vesijohdot ja jätevesiviemärit uusitaan suurilta osin.
Alueen saneerauskustannukset ovat laskelman mukaan noin 2,6 miljoonaa euroa. Toteutus tapahtuu todennäköisesti vaiheittain useamman vuoden aikana.
Saneerausohjelmaa varten tutkittiin nykytilannetta, jota lähdettiin kartoittamaan pääosin asemakaavan, maaperätietojen, nopeusrajoitusten, päällystysten, valaistustietojen ja johtokarttojen avulla. Alueella on neljä asemakaavaa voimassa, ja niiden toteutumisessa havaittiin paljon puutteita. Maaperän pääteltiin olevan savea lähiympäristöstä saatujen tietojen perusteella. Nopeusrajoitukset ovat alueella 30–40 km/h ja kadun pintamateriaalina on asfalttia ja vanhoilla kapeilla kaduilla soraa. Valaistus on pääosin vielä elohopealampuilla lähes koko alueella ja valaisimien määrä on vähäinen keskialueella. Johtokarttojen perusteella sadevesiviemärit puuttuvat lähes koko alueelt ja kaikista viemäriputkien ja vesijohtojen sijanneista ei ole täyttä varmuutta.
Saneerausohjelmassa parannustoimenpiteiden yhteydessä pyritään säilyttämään alueen omaleimainen luonne. Asemakaavan osalta katualueet on saatava kaupungin haltuun ennen toimenpiteisiin ryhtymistä. Asemakaava vaatii muutosta. Katurakenteet tarvitsee uusia lähes joka kadulla. Nopeusrajoituksiin ei tarvita muutoksia. Kaikkien katujen on tarkoitus lopulta olla asfalttipäällysteisiä, kun muut työt on tehty. Valaistus uusitaan kokonaan ja ilmajohdot korvataan maakaapeleilla. Sadevesiviemärit rakennetaan alueelle ja vanhat vesijohdot ja jätevesiviemärit uusitaan suurilta osin.
Alueen saneerauskustannukset ovat laskelman mukaan noin 2,6 miljoonaa euroa. Toteutus tapahtuu todennäköisesti vaiheittain useamman vuoden aikana.
