Hoitoalan henkilökunnan henkisen työhyvinvoinnin edistäminen työterveyshuollossa : Kirjallisuuskatsaus
Rantala, Anniina; Sippola, Jenna (2019)
Rantala, Anniina
Sippola, Jenna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002172529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002172529
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvataan kirjallisuuskatsauksen avulla hoitoalan henkilökunnan työhyvinvoinnin edistämistä työterveyshuollossa. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös selvittää, millä menetelmin työterveyshoitaja voi edistää hoitoalan henkilökunnan henkistä työhyvinvointia. Tavoitteena opinnäytetyössä on kehittää työterveyshoitajan työtä henkisen työhyvinvoinnin edistämisessä. Tavoitteena on myös lisätä työterveydenhuollon osaamista ja kehittää opinnäytetyön tekijöitä tulevina terveydenhoitajina.
Kerättyjen tutkimustulosten mukaan työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät voivat olla lähtöisin yksilöstä ja organisaatiosta. Työterveyshoitajalla on käytössä erilaisia menetelmiä, kuten kyselyt, haastattelut, ohjaus ja neuvonta, joiden avulla he voivat edistää hoitoalan työntekijöiden henkistä työhyvinvointia. Työterveyshoitajat keskustelevat asiakkaan työssä jaksamisesta, työn kuormitus- ja vaaratekijöistä, työyhteisöön liittyvistä asioista, työn kehittämiskohteista ja asiakkaan voimavaroista. Lisäksi työterveyshoitaja tekee yhteistyötä työterveyshuollossa eri ammattiryhmien asiantuntijoiden kanssa. Työterveyshoitaja myös raportoi asiakasyrityksiin tekemistään työpaikkaselvityksistä.
Positiiviset haasteet työssä ja onnistunut työnohjaus tukitoimineen ilmenivät tutkimustuloksissa työtyytyväisyytenä. Lisäksi vuorovaikutus esimiehen ja työntekijän välillä, työntekijän selviytyminen työtehtävistään, työntekijän selvä rooli sekä esimiehen antama palaute ovat henkisen työhyvinvoinnin kannalta tärkeitä tekijöitä. Luottamuksellinen työyhteisö, jossa korostuvat yhteenkuuluvuuden tunne, vastavuoroisuus ja joustavuus edesauttavat työyhteisön keskinäistä työhyvinvointia.
Kerättyjen tutkimustulosten mukaan työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät voivat olla lähtöisin yksilöstä ja organisaatiosta. Työterveyshoitajalla on käytössä erilaisia menetelmiä, kuten kyselyt, haastattelut, ohjaus ja neuvonta, joiden avulla he voivat edistää hoitoalan työntekijöiden henkistä työhyvinvointia. Työterveyshoitajat keskustelevat asiakkaan työssä jaksamisesta, työn kuormitus- ja vaaratekijöistä, työyhteisöön liittyvistä asioista, työn kehittämiskohteista ja asiakkaan voimavaroista. Lisäksi työterveyshoitaja tekee yhteistyötä työterveyshuollossa eri ammattiryhmien asiantuntijoiden kanssa. Työterveyshoitaja myös raportoi asiakasyrityksiin tekemistään työpaikkaselvityksistä.
Positiiviset haasteet työssä ja onnistunut työnohjaus tukitoimineen ilmenivät tutkimustuloksissa työtyytyväisyytenä. Lisäksi vuorovaikutus esimiehen ja työntekijän välillä, työntekijän selviytyminen työtehtävistään, työntekijän selvä rooli sekä esimiehen antama palaute ovat henkisen työhyvinvoinnin kannalta tärkeitä tekijöitä. Luottamuksellinen työyhteisö, jossa korostuvat yhteenkuuluvuuden tunne, vastavuoroisuus ja joustavuus edesauttavat työyhteisön keskinäistä työhyvinvointia.
