Alihankintayrityksen henkilöstön sitouttaminen tilaajayrityksen toimintaan hotelli- ja ravintola-alalla
Pekkanen, Pasi (2011)
Pekkanen, Pasi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105137832
Tiivistelmä
Alihankintayritykset hoitavat usein palvelualalla kokonaisuuksia aloilla, jotka vaativat erikoisosaamista. Asiakkaat yhdistävät kaikki asiakaspalvelussa olevat työntekijät usein pelkästään yritykseen, jossa asioivat sillä hetkellä. Taustalla on kuitenkin kaksi erillistä yritystä omine yrityskulttuureineen.
Jotta yrityksen kokonaisvaltainen asiakaspalvelu paranisi, täytyy alihankintayrityksen työntekijöiden olla sitoutuneita toimimaan esimerkiksi tämän palvelukonseptin ja tavoitteiden mukaisesti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keinoja, kuinka alihankintayrityksen työntekijät saataisiin sitoutettua paremmin tilaajayrityksen toimintaan. Näin he oletettavasti tuntisivat olevansa paremmin osa tilaajayrityksen työyhteisöä ja palvelun laadun vaihtelut tasoittuisivat.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään alihankintaa verkoston, ulkoistamisen ja yrityksen ydintoimintojen kautta sekä tuodaan esille sitouttamisen ja sitoutumisen käsitteet. Sitouttamisen keinoja tuodaan esille siihen vaikuttavilla tekijöillä, jotka ovat osa motivointia. Tutkimuksen kohteena oli esimerkiksi Sokos Hotel Kotkan Seurahuoneella alihankintana toteutettava järjestyksenvalvonta. Tutkimus toteutettiin ensin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena alihankintayrityksen työntekijöille, jossa kartoitettiin sitoutumisen tämän hetkistä tilannetta sekä, kuinka hyvin sitoutumiseen motivoivat tekijät toimivat tällä hetkellä kohdeyrityksissä. Tämän jälkeen tehtiin kvalitatiivinen kehittämisosio, joka perustui focusryhmämenetelmään (keskustelutilaisuus alihankintayrityksen henkilökunnan kanssa). Tämän keskustelun tarkoituksena oli löytää sitoutumista parantavia keinoja, jossa pohjana keskustelulle oli kyselytutkimuksen tulokset.
Kyselytutkimuksen tuloksista käy ilmi, että alihankintayrityksen työntekijät eivät ole kovinkaan sitoutuneita tällä hetkellä, sen enempää palkanmaksaja- kuin tilaajayritykseen. He eivät ole myöskään tyytyväisiä sitoutumista edesauttavien motivointikeinojen toteutumiseen. Focusryhmän keskustelussa tuli esille, että alihankintayrityksen työntekijät odottavat tilaajayritykseltä paljon nykyistä enemmän toimia sitoutumisen edesauttamiseksi. Sitoutumista edesauttavissa motivointikeinoissa (palkitseminen, esimiestyö, työyhteisö, perehdyttäminen ja työhyvinvointi) löytyi kaikissa kehittämistä niin tilaaja- kuin alihankintayrityksen osalta.
Jotta yrityksen kokonaisvaltainen asiakaspalvelu paranisi, täytyy alihankintayrityksen työntekijöiden olla sitoutuneita toimimaan esimerkiksi tämän palvelukonseptin ja tavoitteiden mukaisesti. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keinoja, kuinka alihankintayrityksen työntekijät saataisiin sitoutettua paremmin tilaajayrityksen toimintaan. Näin he oletettavasti tuntisivat olevansa paremmin osa tilaajayrityksen työyhteisöä ja palvelun laadun vaihtelut tasoittuisivat.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään alihankintaa verkoston, ulkoistamisen ja yrityksen ydintoimintojen kautta sekä tuodaan esille sitouttamisen ja sitoutumisen käsitteet. Sitouttamisen keinoja tuodaan esille siihen vaikuttavilla tekijöillä, jotka ovat osa motivointia. Tutkimuksen kohteena oli esimerkiksi Sokos Hotel Kotkan Seurahuoneella alihankintana toteutettava järjestyksenvalvonta. Tutkimus toteutettiin ensin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena alihankintayrityksen työntekijöille, jossa kartoitettiin sitoutumisen tämän hetkistä tilannetta sekä, kuinka hyvin sitoutumiseen motivoivat tekijät toimivat tällä hetkellä kohdeyrityksissä. Tämän jälkeen tehtiin kvalitatiivinen kehittämisosio, joka perustui focusryhmämenetelmään (keskustelutilaisuus alihankintayrityksen henkilökunnan kanssa). Tämän keskustelun tarkoituksena oli löytää sitoutumista parantavia keinoja, jossa pohjana keskustelulle oli kyselytutkimuksen tulokset.
Kyselytutkimuksen tuloksista käy ilmi, että alihankintayrityksen työntekijät eivät ole kovinkaan sitoutuneita tällä hetkellä, sen enempää palkanmaksaja- kuin tilaajayritykseen. He eivät ole myöskään tyytyväisiä sitoutumista edesauttavien motivointikeinojen toteutumiseen. Focusryhmän keskustelussa tuli esille, että alihankintayrityksen työntekijät odottavat tilaajayritykseltä paljon nykyistä enemmän toimia sitoutumisen edesauttamiseksi. Sitoutumista edesauttavissa motivointikeinoissa (palkitseminen, esimiestyö, työyhteisö, perehdyttäminen ja työhyvinvointi) löytyi kaikissa kehittämistä niin tilaaja- kuin alihankintayrityksen osalta.