”Vain taivas kattona” : matkailualan oppimisympäristöajattelu
Riihimäki, Sirkku (2011)
Riihimäki, Sirkku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061412017
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää matkailualan oppimisympäristöajattelua Jämsässä ja Himoksen alueella. Työn tilaajana oli Jämsän ammattiopiston Palvelu- ja hyvinvointiyksikkö. Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa työelämälähtöinen opintojen eteneminen prosessina kolmen opiskeluvuoden aikana.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Yrityselämän edustajia haastateltiin teemahaastatteluin, ja oppilaitoksiin lähetettiin sähköpostikyselyjä teemoittain. Matkailun opiskelijoiden toimintaa havainnoitiin Himoksella helmikuussa 2011 kahdesti. Saatu aineisto analysoitiin jokaista teemaa kuvaaviksi lauseiksi. Aineistoista nousi esiin kolme yhteistä nimittäjää, joiden pohjalta kehitettiin työelämälähtöisen oppimisen malli peruskoulupohjaisille opiskelijoille.
Opinnäytetyön tulosten mukaan korkealaatuinen oppiminen ja oppimisympäristöt matkailualalla tarkoittavat työelämälähtöistä, käytännönläheistä ja kansainvälistä toimintaa, jossa opiskeltavaa alaa tarkastellaan mahdollisimman monesta näkökulmasta. Koulutus on rakennettava opiskelijan iän ja tason mukaisesti. Korkealaatuisuus saavutetaan yhteisillä projekteilla elinkeinon kanssa. Oppimisen tulee olla joustavaa, eikä se voi olla aikaan tai paikkaan sidottua. Oppimiseen liittyy tärkeänä osana reflektointi, jossa opettajan rooli korostuu. Opinnäytetyö osoitti, että sosiaaliset kompetenssit, kuten hyvä käytös, joustavuus, luovuus, vastuuntuntoisuus, oma-aloitteisuus, rehellisyys, palveluhenkisyys, muutokseen sopeutuminen ja yhteistyökykyisyys korostuvat ammattilaisen vaatimuksissa.
Opinnäytetyön pohjalta ehdotetaan yritysluentojen lisäämistä oppilaitokseen, yhteisiä seminaareja yrityselämän kanssa, kummiyritystoiminnan kehittämistä matkailualalle sekä oppimisen ja opetuksen viemistä oikeaan kontekstiin. Työelämälähtöisen oppimisen mallia voidaan hyödyntää muillakin aloilla ammattiopistossa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Yrityselämän edustajia haastateltiin teemahaastatteluin, ja oppilaitoksiin lähetettiin sähköpostikyselyjä teemoittain. Matkailun opiskelijoiden toimintaa havainnoitiin Himoksella helmikuussa 2011 kahdesti. Saatu aineisto analysoitiin jokaista teemaa kuvaaviksi lauseiksi. Aineistoista nousi esiin kolme yhteistä nimittäjää, joiden pohjalta kehitettiin työelämälähtöisen oppimisen malli peruskoulupohjaisille opiskelijoille.
Opinnäytetyön tulosten mukaan korkealaatuinen oppiminen ja oppimisympäristöt matkailualalla tarkoittavat työelämälähtöistä, käytännönläheistä ja kansainvälistä toimintaa, jossa opiskeltavaa alaa tarkastellaan mahdollisimman monesta näkökulmasta. Koulutus on rakennettava opiskelijan iän ja tason mukaisesti. Korkealaatuisuus saavutetaan yhteisillä projekteilla elinkeinon kanssa. Oppimisen tulee olla joustavaa, eikä se voi olla aikaan tai paikkaan sidottua. Oppimiseen liittyy tärkeänä osana reflektointi, jossa opettajan rooli korostuu. Opinnäytetyö osoitti, että sosiaaliset kompetenssit, kuten hyvä käytös, joustavuus, luovuus, vastuuntuntoisuus, oma-aloitteisuus, rehellisyys, palveluhenkisyys, muutokseen sopeutuminen ja yhteistyökykyisyys korostuvat ammattilaisen vaatimuksissa.
Opinnäytetyön pohjalta ehdotetaan yritysluentojen lisäämistä oppilaitokseen, yhteisiä seminaareja yrityselämän kanssa, kummiyritystoiminnan kehittämistä matkailualalle sekä oppimisen ja opetuksen viemistä oikeaan kontekstiin. Työelämälähtöisen oppimisen mallia voidaan hyödyntää muillakin aloilla ammattiopistossa.