Design Assignment -opintojakson arvioinnin kehittäminen
Havula, Jarmo (2011)
Lataukset:
Havula, Jarmo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012320
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Hämeen ammattikorkeakoulun Elinympäristön KT-keskuksen Construction Engineering -koulutusohjelman Design Assignment –opintojaksoon liittyen. Design Assignment -opintojakso on vielä melko uusi opintojakso. Opintojaksolla on tarkoitus johdattaa opiskelijoita lähemmäs työelämän tehtäviä. Tämän työn tavoitteena oli löytää Design Assignment –opintojaksolle soveltuvat arviointikohteet, -kriteerit, -menetelmät ja niiden perustelut.
Arvioinnin yleiset pääkohteet määritettiin soveltaen Eurooppalaisen tutkintojen ja osaamisen viitekehyksen (EQF) ja Hämeen ammattikorkeakoulun arvioinnin toimintaohjeen yleisiä arvioinnin kohteita. Varsinaiset tarkennetut opintojakson kohteet johdettiin opintojakson osaamistavoitteista. Tämän jälkeen kohteet luokiteltiin yleisten pääkohteiden mukaisesti.
Kullekin yleiselle oppimistavoitteelle on esitetty soveltuva arvioinnin menetelmä. Näiden avulla määritettiin jokaiselle arvioitavalle kohteelle arvioinnin menetelmä. Samassa yhteydessä määritettiin painoarvo suhteessa muihin kohteisiin.
Arvioinnin kriteerit määriteltiin soveltaen Bloomin taksonomiaa. Bloomin taksonomian ja Hämeen ammattikorkeakoulussa valmisteltavan uuden arvioinnin toimintaohjeen pohjalta määritettiin osaamisvaatimukset jokaiselle kohteelle. Työelämälähtöisyys huomioitiin osaamistavoitteiden ja osaamisvaatimusten määrittelyssä. Lopuksi työssä esitetään yhteenvetotaulukkona koko Design Assignment –opintojakson arviointi. Yhteenvetotaulukossa on esitetty arvioinnin kohteet, menetelmät, kriteerit sekä arvioinnin painotukset.
Työ tuo esiin arvioinnin monipuoliset menetelmät ja kriteerit. Työn tulokset ovat helposti sovellettavissa myös muihin samantyyppisiin opintojaksoihin. Tämä auttaa systematisoimaan arviointia ja antamaan uuden näkökulman arvioinnin toteuttamiseen.
Arvioinnin yleiset pääkohteet määritettiin soveltaen Eurooppalaisen tutkintojen ja osaamisen viitekehyksen (EQF) ja Hämeen ammattikorkeakoulun arvioinnin toimintaohjeen yleisiä arvioinnin kohteita. Varsinaiset tarkennetut opintojakson kohteet johdettiin opintojakson osaamistavoitteista. Tämän jälkeen kohteet luokiteltiin yleisten pääkohteiden mukaisesti.
Kullekin yleiselle oppimistavoitteelle on esitetty soveltuva arvioinnin menetelmä. Näiden avulla määritettiin jokaiselle arvioitavalle kohteelle arvioinnin menetelmä. Samassa yhteydessä määritettiin painoarvo suhteessa muihin kohteisiin.
Arvioinnin kriteerit määriteltiin soveltaen Bloomin taksonomiaa. Bloomin taksonomian ja Hämeen ammattikorkeakoulussa valmisteltavan uuden arvioinnin toimintaohjeen pohjalta määritettiin osaamisvaatimukset jokaiselle kohteelle. Työelämälähtöisyys huomioitiin osaamistavoitteiden ja osaamisvaatimusten määrittelyssä. Lopuksi työssä esitetään yhteenvetotaulukkona koko Design Assignment –opintojakson arviointi. Yhteenvetotaulukossa on esitetty arvioinnin kohteet, menetelmät, kriteerit sekä arvioinnin painotukset.
Työ tuo esiin arvioinnin monipuoliset menetelmät ja kriteerit. Työn tulokset ovat helposti sovellettavissa myös muihin samantyyppisiin opintojaksoihin. Tämä auttaa systematisoimaan arviointia ja antamaan uuden näkökulman arvioinnin toteuttamiseen.