Terveydenhoitaja asiantuntijana peruskoulun 7-9 -luokkalaisten huumeisiin liittyvässä terveysneuvonnassa
Tankka, Mariannika; Sinkko, Elina (2009)
Tankka, Mariannika
Sinkko, Elina
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905182897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905182897
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin kouluterveydenhuoltoon. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää terveydenhoitajan työmenetelmiä ja valmiuksia toimia asiantuntijana 7.- 9. – luokkalaisten huumeisiin liittyvässä terveysneuvonnassa. Tarkoituksena oli selvittää haastattelun avulla, kuinka terveydenhoitaja tänä päivänä osallistuu koulussa annettavaan huumeisiin liittyvään terveysneuvontaan, sekä mitkä ovat hänen mahdollisuutensa kehittää itseään koulun huumetyössä.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Haastattelimme kuutta Tampereen kaupungin 7. – 9. luokkien kouluterveydenhoitajaa, jotka ovat toimineet jo useamman vuoden kouluterveydenhuollossa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelimme huumevalistuksen historiaa, tämän päivän huumetyötä sekä hyvän huumetyön käytäntöjä.
Tutkimustuloksista selvisi, että terveydenhoitajan koulussa tekemä huumetyö on ennaltaehkäisevää ja hoitavaa. Terveydenhoitaja on mukana koulun huumetyössä yhtenä asiantuntijana. Ongelmalliseksi huumetyössään terveydenhoitajat kokivat vaikeuden keskustella nuorten kanssa ja oman tietotaidon puutteen. Terveydenhoitajilla on perustietoa huumeista, mutta he olisivat valmiita lisäkoulutukseen, jos työnantaja sitä järjestäisi.
Terveydenhoitajalla on koulun huumetyössä merkittävä rooli, mutta resurssipulan vuoksi hän tekee pääosin vain yksilötyötä. Myös terveystiedon oppiaine muutti terveydenhoitajan osuutta koulussa tehtävässä huumetyössä. Terveydenhoitajan toteuttamaa huumeisiin liittyvää terveysneuvontaa vaikeuttaa se, että valtakunnallista ohjeistusta työn toteuttamiseen ei ole. Terveydenhoitajat ovat kuitenkin ajan myötä omaksuneet uusia menetelmiä toteuttaa huumetyötä. Kehittämisehdotuksena on, että kouluterveydenhoitaja lisäisi osallistumistaan koulun päihdetyöhön toteuttamalla keskustelu- ja pohdintalähtöistä ryhmänohjausta liittyen päihteisiin
Tutkimus on kvalitatiivinen. Haastattelimme kuutta Tampereen kaupungin 7. – 9. luokkien kouluterveydenhoitajaa, jotka ovat toimineet jo useamman vuoden kouluterveydenhuollossa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelimme huumevalistuksen historiaa, tämän päivän huumetyötä sekä hyvän huumetyön käytäntöjä.
Tutkimustuloksista selvisi, että terveydenhoitajan koulussa tekemä huumetyö on ennaltaehkäisevää ja hoitavaa. Terveydenhoitaja on mukana koulun huumetyössä yhtenä asiantuntijana. Ongelmalliseksi huumetyössään terveydenhoitajat kokivat vaikeuden keskustella nuorten kanssa ja oman tietotaidon puutteen. Terveydenhoitajilla on perustietoa huumeista, mutta he olisivat valmiita lisäkoulutukseen, jos työnantaja sitä järjestäisi.
Terveydenhoitajalla on koulun huumetyössä merkittävä rooli, mutta resurssipulan vuoksi hän tekee pääosin vain yksilötyötä. Myös terveystiedon oppiaine muutti terveydenhoitajan osuutta koulussa tehtävässä huumetyössä. Terveydenhoitajan toteuttamaa huumeisiin liittyvää terveysneuvontaa vaikeuttaa se, että valtakunnallista ohjeistusta työn toteuttamiseen ei ole. Terveydenhoitajat ovat kuitenkin ajan myötä omaksuneet uusia menetelmiä toteuttaa huumetyötä. Kehittämisehdotuksena on, että kouluterveydenhoitaja lisäisi osallistumistaan koulun päihdetyöhön toteuttamalla keskustelu- ja pohdintalähtöistä ryhmänohjausta liittyen päihteisiin