Luomu- ja lähiruokakaupan perustaminen Tampereelle
Kilpeläinen, Eini (2011)
Kilpeläinen, Eini
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062012357
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona tamperelaiselle yritykselle, joka suunnittelee luomu- ja lähiruokamyymälän perustamista. Toimeksiantajan toiveena oli, että työssä selvitettäisiin, olisiko myymälälle kysyntää Tampereella, mistä saataisiin myytävät tuotteet ja mitä laissa tai säädöksissä sanotaan koskien luomu- ja lähiruokamyymälää. Tavoitteena oli saada aikaan toimeksiantajan toiveita noudattaen selkeä tutkimus, mistä saadaan arvokasta tietoa myymälän perustamiseen.
Empiirisessä osassa mahdollisia asiakasmääriä selviteltiin kvantitatiivisen asiakaskyselyn keinoin ja lomakkeessa oli myös ripaus laadullisuutta kuvaavia piirteitä. Kyselylomakkeet olivat esillä kuukauden ajan toimeksiantajan yrityksissä Tampereella, jossa ne olivat helposti kaikkien halukkaiden, niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin täytettävissä. Vastauksia kyselyyn saatiin 118 kappaletta, mikä oli yli odotusten. Tosin tuloksia tulee tarkastella hieman kriittisesti, sillä lomakkeita oli täytetty osin
tulkinnanvaraisesti.
Teoreettisessa viitekehyksessä avataan luomun ja lähiruoan määritelmät sekä selvitetään tämän hetken lähiruokamarkkinat, joiden kanssa opinnäytetyön toimeksiantajat mahdollisesti kilpailisivat samoista asiakkaista. Teoriaosiossa tutustutaan myös kuluttajakäyttäytymiseen sekä käsitellään hieman laajemmin käsitettä kuluttaminen, jotta ymmärrettäisiin paremmin kuluttajan ajatusmaailmaa ja voitaisiin näin ollen vastata paremmin heidän tarpeisiinsa.
Tästä opinnäytetyöstä ilmenee, että luomun ja lähiruoan suosio on kasvussa, ja tämän opinnäytetyön osana toteutetun asiakaskyselyn mukaan Tampereella olisi tälläkin hetkellä paljon potentiaalisia asiakkaita, kysyntää siis riittää. Myymälän tuotevalikoima olisi mahdollista koostaa oman alueen tuotteista, koska Pirkanmaalta löytyy runsaasti tuottajia. Laissa ei ole määrätty mitään luomun tai lähiruoan jälleenmyynnistä, mutta luomutuotteita käsiteltäessä on noudatettava tarkasti säädöksiä. Työn tuloksena voidaan todeta, että luomu- ja lähiruokamyymälän perustaminen Tampereelle on kannattavaa.
Empiirisessä osassa mahdollisia asiakasmääriä selviteltiin kvantitatiivisen asiakaskyselyn keinoin ja lomakkeessa oli myös ripaus laadullisuutta kuvaavia piirteitä. Kyselylomakkeet olivat esillä kuukauden ajan toimeksiantajan yrityksissä Tampereella, jossa ne olivat helposti kaikkien halukkaiden, niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin täytettävissä. Vastauksia kyselyyn saatiin 118 kappaletta, mikä oli yli odotusten. Tosin tuloksia tulee tarkastella hieman kriittisesti, sillä lomakkeita oli täytetty osin
tulkinnanvaraisesti.
Teoreettisessa viitekehyksessä avataan luomun ja lähiruoan määritelmät sekä selvitetään tämän hetken lähiruokamarkkinat, joiden kanssa opinnäytetyön toimeksiantajat mahdollisesti kilpailisivat samoista asiakkaista. Teoriaosiossa tutustutaan myös kuluttajakäyttäytymiseen sekä käsitellään hieman laajemmin käsitettä kuluttaminen, jotta ymmärrettäisiin paremmin kuluttajan ajatusmaailmaa ja voitaisiin näin ollen vastata paremmin heidän tarpeisiinsa.
Tästä opinnäytetyöstä ilmenee, että luomun ja lähiruoan suosio on kasvussa, ja tämän opinnäytetyön osana toteutetun asiakaskyselyn mukaan Tampereella olisi tälläkin hetkellä paljon potentiaalisia asiakkaita, kysyntää siis riittää. Myymälän tuotevalikoima olisi mahdollista koostaa oman alueen tuotteista, koska Pirkanmaalta löytyy runsaasti tuottajia. Laissa ei ole määrätty mitään luomun tai lähiruoan jälleenmyynnistä, mutta luomutuotteita käsiteltäessä on noudatettava tarkasti säädöksiä. Työn tuloksena voidaan todeta, että luomu- ja lähiruokamyymälän perustaminen Tampereelle on kannattavaa.