Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mentoroinnilla turvallisesti ammatilliseen kasvuun monikulttuurisessa työympäristössä

Tuovinen, Sari (2011)

 
Avaa tiedosto
Tuovinen_Sari.pdf (1.123Mt)
Lataukset: 


Tuovinen, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512102
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää käytäntöä helpottava ratkaisu haasteellisten tilanteiden ennaltaehkäisyyn ulkomaalaisten opiskelijoiden ohjauksessa työssäoppimisjaksolla. Työssä selvitettiin mentoroinnin vaikutuksia opiskelijoiden tukemiseen työssäoppimisjaksolla. Tavoitteena oli kehittää mentorointimalli, jotta ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden sopeutuminen suomalaiseen työympäristöön helpottuisi.

Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmiä olivat työelämässä tapahtunut osallistuva havainnointi kevättalvella 2010 ja teemalliset haastattelut opiskelijoille syksyllä 2010 sekä kevättalvella 2011. Aineistoa kerättiin kahden englanninkielisen ryhmän seitsemältä ulkomaalaiselta opiskelijalta. Osallistujat edustivat Aasiaa, Afrikkaa ja Eurooppaa.

Aineistosta kävi ilmi, että mentorointi antoi opiskelijoille sekä emotionaalista tukea että tukea ammatilliseen kasvuun. Analyysin avulla mentoroinnin tarjoama tuki opiskelijoille tiivistettiin kolmeen pääkategoriaan. Nämä kategoriat olivat turvallinen olo, ammatillinen roolimalli ja tavoitteellinen toiminta. Saatujen tulosten perusteella kehitettiin mentorointimalli, joka pohjautuu näihin kategorioihin. Prosessimaisessa mallissa kuvataan mentoroinnin eri vaiheet, niiden sisältöalueet ja vastuunjako toimijoiden kesken. Turvallinen olo vaikuttaa taustalla luoden toimintaedellytykset mentoroinnin toteutukselle. Ammatillinen roolimalli toimii motivoivana tekijänä kohti ammatillista kasvua.

Tämän opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan ehdottaa mentorointia menetelmäksi opiskelijoiden työelämään sopeutumisen tukemisessa. Se sopii niin ulkomaalaisten kuin suomalaistenkin uusien tulokkaiden työelämään ohjaamiseen. Toimiakseen hyvin mentorointi vaatii työympäristön tukea ja mentorointiparin sitoutumista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste