Mentoroinnilla turvallisesti ammatilliseen kasvuun monikulttuurisessa työympäristössä
Tuovinen, Sari (2011)
Tuovinen, Sari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512102
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää käytäntöä helpottava ratkaisu haasteellisten tilanteiden ennaltaehkäisyyn ulkomaalaisten opiskelijoiden ohjauksessa työssäoppimisjaksolla. Työssä selvitettiin mentoroinnin vaikutuksia opiskelijoiden tukemiseen työssäoppimisjaksolla. Tavoitteena oli kehittää mentorointimalli, jotta ulkomaalaistaustaisten opiskelijoiden sopeutuminen suomalaiseen työympäristöön helpottuisi.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmiä olivat työelämässä tapahtunut osallistuva havainnointi kevättalvella 2010 ja teemalliset haastattelut opiskelijoille syksyllä 2010 sekä kevättalvella 2011. Aineistoa kerättiin kahden englanninkielisen ryhmän seitsemältä ulkomaalaiselta opiskelijalta. Osallistujat edustivat Aasiaa, Afrikkaa ja Eurooppaa.
Aineistosta kävi ilmi, että mentorointi antoi opiskelijoille sekä emotionaalista tukea että tukea ammatilliseen kasvuun. Analyysin avulla mentoroinnin tarjoama tuki opiskelijoille tiivistettiin kolmeen pääkategoriaan. Nämä kategoriat olivat turvallinen olo, ammatillinen roolimalli ja tavoitteellinen toiminta. Saatujen tulosten perusteella kehitettiin mentorointimalli, joka pohjautuu näihin kategorioihin. Prosessimaisessa mallissa kuvataan mentoroinnin eri vaiheet, niiden sisältöalueet ja vastuunjako toimijoiden kesken. Turvallinen olo vaikuttaa taustalla luoden toimintaedellytykset mentoroinnin toteutukselle. Ammatillinen roolimalli toimii motivoivana tekijänä kohti ammatillista kasvua.
Tämän opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan ehdottaa mentorointia menetelmäksi opiskelijoiden työelämään sopeutumisen tukemisessa. Se sopii niin ulkomaalaisten kuin suomalaistenkin uusien tulokkaiden työelämään ohjaamiseen. Toimiakseen hyvin mentorointi vaatii työympäristön tukea ja mentorointiparin sitoutumista.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmiä olivat työelämässä tapahtunut osallistuva havainnointi kevättalvella 2010 ja teemalliset haastattelut opiskelijoille syksyllä 2010 sekä kevättalvella 2011. Aineistoa kerättiin kahden englanninkielisen ryhmän seitsemältä ulkomaalaiselta opiskelijalta. Osallistujat edustivat Aasiaa, Afrikkaa ja Eurooppaa.
Aineistosta kävi ilmi, että mentorointi antoi opiskelijoille sekä emotionaalista tukea että tukea ammatilliseen kasvuun. Analyysin avulla mentoroinnin tarjoama tuki opiskelijoille tiivistettiin kolmeen pääkategoriaan. Nämä kategoriat olivat turvallinen olo, ammatillinen roolimalli ja tavoitteellinen toiminta. Saatujen tulosten perusteella kehitettiin mentorointimalli, joka pohjautuu näihin kategorioihin. Prosessimaisessa mallissa kuvataan mentoroinnin eri vaiheet, niiden sisältöalueet ja vastuunjako toimijoiden kesken. Turvallinen olo vaikuttaa taustalla luoden toimintaedellytykset mentoroinnin toteutukselle. Ammatillinen roolimalli toimii motivoivana tekijänä kohti ammatillista kasvua.
Tämän opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan ehdottaa mentorointia menetelmäksi opiskelijoiden työelämään sopeutumisen tukemisessa. Se sopii niin ulkomaalaisten kuin suomalaistenkin uusien tulokkaiden työelämään ohjaamiseen. Toimiakseen hyvin mentorointi vaatii työympäristön tukea ja mentorointiparin sitoutumista.