Ruokapalvelun laadun parantaminen ratkaisukeskeisen menetelmän avulla
Tomperi-Olkkonen, Merja (2011)
Tomperi-Olkkonen, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061311918
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin ravintolan ruokatuotannon laadun vaihtelevuutta. Ongelmana oli, miten saadaan ruokatuotantoprosessit tasalaatuisiksi ruokapalveluita tuotettaessa. Tavoitteena oli kehittää ravintolan ruokapalvelun laatua ratkaisukeskeisten haastatteluiden avulla. Niiden avulla pyrittiin löytämään ruokatuotantoprosessien ongelmakohdat.
Tutkimuksen lähtötilanne ja tarve kartoitettiin kyselyillä. Asiakaskyselyn kohdejoukko muodostui yrityksen 75 asiakkaasta, ja vastausprosentti oli 85. Ravintolan kokeille tehtiin kysely. Vastauksissaan he kuvasivat ruoanvalmistusprosessejaan. Kyselyiden avulla saatiin tietoa ruokatuotantoprosesseista ja työn kehittämisen kohteista. Ratkaisukeskeisillä haastatteluilla löydettiin ruokatuotantoprosessien ongelmakohdat, jotka tavoitteellistettiin haastattelijan ja kokkien kanssa.
Kyselyiden tulosten perusteella saatiin tietoa ruokatuotantoprosessien nykytilasta. Kokit valitsivat kerätystä tiedosta tärkeimmät asiat, joiden perusteella he ryhtyivät parantamaan ruoanvalmistus-prosesseja. Ruokapalvelun laadun vaihtelut vähenivät kokkien toiminnan seurauksena ja toiminnan tuloksena syntyi kehitettävien asioiden yhdistelmä. Kokit saivat valmiudet kehittää ruoanvalmistus-prosesseja laatutietoisesti. Laadukkuus näkyi ruoan ja maun parantumisena sekä toiminnan tehokkuutena.
Ratkaisukeskeistä haastattelumallia voidaan hyödyntää ammattikeittiöiden laadun parantamisessa, jolloin kokit lähtevät kehittämään ruoanvalmistusprosessejaan oman toiminnan kautta.
Tutkimuksen lähtötilanne ja tarve kartoitettiin kyselyillä. Asiakaskyselyn kohdejoukko muodostui yrityksen 75 asiakkaasta, ja vastausprosentti oli 85. Ravintolan kokeille tehtiin kysely. Vastauksissaan he kuvasivat ruoanvalmistusprosessejaan. Kyselyiden avulla saatiin tietoa ruokatuotantoprosesseista ja työn kehittämisen kohteista. Ratkaisukeskeisillä haastatteluilla löydettiin ruokatuotantoprosessien ongelmakohdat, jotka tavoitteellistettiin haastattelijan ja kokkien kanssa.
Kyselyiden tulosten perusteella saatiin tietoa ruokatuotantoprosessien nykytilasta. Kokit valitsivat kerätystä tiedosta tärkeimmät asiat, joiden perusteella he ryhtyivät parantamaan ruoanvalmistus-prosesseja. Ruokapalvelun laadun vaihtelut vähenivät kokkien toiminnan seurauksena ja toiminnan tuloksena syntyi kehitettävien asioiden yhdistelmä. Kokit saivat valmiudet kehittää ruoanvalmistus-prosesseja laatutietoisesti. Laadukkuus näkyi ruoan ja maun parantumisena sekä toiminnan tehokkuutena.
Ratkaisukeskeistä haastattelumallia voidaan hyödyntää ammattikeittiöiden laadun parantamisessa, jolloin kokit lähtevät kehittämään ruoanvalmistusprosessejaan oman toiminnan kautta.