IKEA nätbutik och hemleverans - En marknadsundersökning
Hasselström, Matias (2011)
Hasselström, Matias
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062112364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062112364
Tiivistelmä
Konkurrensen på marknaderna blir ständigt hårdare. Internet och nät handel har medfört möjligheten att nå kunder dygnet runt och nästan helt utan geografiska begränsningar. För att företaget skall klara av konkurrensen måste deras produkter och tjänster tillfredsställa de alltmer krävande kundernas behov. För att tillfredsställa kundernas behov måste företagen undersöka vad kunderna efterfrågar och om företaget möter dessa krav. I detta arbete beskrivs hur en marknadsundersökning för IKEA nätbutiken kan se ut. Eftersom IKEA inte själv sköter om transporten till kunden, beskrivs grunder till utloka-lisering och vad målet med utlokalisering är. Eftersom användning av internet och nätbutiker ökar ständigt, undersöks orsakerna till deras framgång och vilka faktorer som styr kunderna vid val av nätbutiker. Undersökningens syfte är att samla in data om kundernas åsikter om IKEA nätbutiken och hemleveranser eftersom denna information inte finns från tidigare. Arbetet är gjort på uppdrag av IKEA Oy. Arbetets empiri del består av en kvantitativ undersökning som utförs med hjälp av en web enkät. Enkätens resultat tyder på att IKEA nätbutiken är användarvänlig och hemleveranserna fungerar bra, bortsett från vissa postnummerområden. Leveranstiden och fel leveranser är delområden som kräver arbete. Resultatet visar dock att respondenterna är färdiga att rekommendera IKEA nätbutiken åt sina bekanta vilket är mycket betydande vid val av nätbutik. The competition on markets is steadily changing and becoming more severe. Internet has provided companies the ability to reach customers night or day and with practically no geographical boundaries. To survive in this competitive atmosphere, companies have to offer products and service that meet the requirements of their customers ever growing demands. This thesis describes the making of a market research of the IKEA online store. As IKEA has outsourced the home delivery to its customers, the process of outsourcing and the requirements for a successful partnership is described. As eCommerce grows as a phenomenon, the reasons for the success and choice of online stores are studied more closely. The main aim for this thesis is to provide information about the IKEA online store and home deliveries from its customers to the managers whom it concerns since this information has not been previously available. The thesis is appointed by IKEA Oy. The work is done as a quantitative study and carried out by a web survey. Results of the survey reveal that the IKEA online store is user friendly and that in most cases the home deliveries are carried out according to agreement. Lead times and failed deliveries are still a concern and require work. In conclusion, the survey suggests that the customers are satisfied since they are willing to recommend the IKEA online store to other users.