The history and future of computer RPG development
Eriksson, Mats (2011)
Eriksson, Mats
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062212402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011062212402
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte tutkii yhdelle pelaajalle suunnattujen tietokoneroolipelien kehityksen historiaa ja tulevaisuutta. Ensimmäisenä käydään läpi pelien kehitys ensimmäiseen graafiseen tietokoneroolipeliin asti, sen jälkeen tutkitaan lajityypin kehitystä siitä pisteestä tähän päivään. Lopuksi todetaan että tietokoneroolipelien historiasta on nähtävissä trendejä joista voi päätellä useamman skenaarion mahdollisen toteutumisen tulevaisuudessa. Selkeä trendi historiassa on ollut kehitys kohti yhä massiivisempia pelejä ja suurempia pelitaloja. Toinen mahdollisuus on että tämä trendi jatkuu, mutta riippumattomilla pelinkehittäjillä on pienet markkinat uusien jakelukanavien myötä, kuten PlayStation Network, Xbox Live, ja mobiililaitteiden app storet. Mobiililaitteiden rajoitettu teho saattaa johtaa kolmanteen mahdollisuuteen, eli siihen että roolipelien historia käydään uudestaan läpi. Lopuksi historiasta on selvästi huomattavissa trendi on-line pelaamista kohtaan, ja roolipelielementtien käyttämiseen yhdessä muiden lajityyppien kanssa.