HOITAJIEN KOKEMUKSIA ALUEHOITAJAN VASTAANOTTOTOIMINNASTA ÄÄNEKOSKEN JA SUOLAHDEN TERVEYSASEMILLA
Niskanen, Päivi; Holmstedt, Ulla (2011)
Niskanen, Päivi
Holmstedt, Ulla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061011725
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata vastaanotoilla työskentelevien hoitajien kokemuksia aluehoitajan vastaanottotoiminnasta Äänekosken ja Suolahden terveysasemilla. Tavoitteena oli kehittää edelleen vastaanottotoimintaa asiakkaan hy-väksi.
Kohderyhmänä olivat vastaanottojen terveydenhuollon ammattilaiset (N=18), heistä kahdeksan osallistui toiminnalliseen ryhmähaastatteluun. Haastattelun teemoina käytettiin BSC-tuloskortin neljää ulottuvuutta, jotka olivat asiakas-, hoitaja-, organisaatio ja prosessinäkökulmat. Haastatteluaineisto analysoitiin ja ryhmiteltiin SWOT-analyysiä käyttäen vastaanottotyön vahvuuksiin, heikkouksiin mahdollisuuk-siin ja uhkiin.
Tulosten mukaan aluehoitajan vastaanottotoiminnan vahvuuksia ovat, että asiakkaan tarpeisiin pystytään vastaamaan aikaisempaa paremmin. Lisäksi asiakkaat ohjautuvat tarkoituksenmukaisemmin oikeaan paikkaan. Työnjaon kehittäminen lisää työn vastuullisuutta ja haasteellisuutta. Yhteistyö eri toimipisteiden välillä on kehittynyt asiakkaan hyväksi. Riittämättömät resurssit, sijaisten puute, lääkäreiden vaihtuvuus sekä erityisosaamisen liika jakaminen nähtiin heikkoutena.
Uudistetun vastaanottotoiminnan mahdollisuutena nähtiin itsehoidon lisääntyminen ja palvelutarpeen väheneminen. Lisäksi yhden yhteydenoton periaate toteutuisi ja asiakastyytyväisyys lisääntyisi. Uhkana toiminnalle nähtiin, että asiakas ei saisi tarvitsemaansa apua ja potilasturvallisuus vaarantuisi. Lisäksi resurssipula ja työn liika haasteellisuus johtaisivat henkilökunnan väsymiseen.
Kehittämistarpeina koettiin tietotaidon vahvistaminen lisäkoulutuksen muodossa sekä toiminnan säännöllinen arviointi yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Kohderyhmänä olivat vastaanottojen terveydenhuollon ammattilaiset (N=18), heistä kahdeksan osallistui toiminnalliseen ryhmähaastatteluun. Haastattelun teemoina käytettiin BSC-tuloskortin neljää ulottuvuutta, jotka olivat asiakas-, hoitaja-, organisaatio ja prosessinäkökulmat. Haastatteluaineisto analysoitiin ja ryhmiteltiin SWOT-analyysiä käyttäen vastaanottotyön vahvuuksiin, heikkouksiin mahdollisuuk-siin ja uhkiin.
Tulosten mukaan aluehoitajan vastaanottotoiminnan vahvuuksia ovat, että asiakkaan tarpeisiin pystytään vastaamaan aikaisempaa paremmin. Lisäksi asiakkaat ohjautuvat tarkoituksenmukaisemmin oikeaan paikkaan. Työnjaon kehittäminen lisää työn vastuullisuutta ja haasteellisuutta. Yhteistyö eri toimipisteiden välillä on kehittynyt asiakkaan hyväksi. Riittämättömät resurssit, sijaisten puute, lääkäreiden vaihtuvuus sekä erityisosaamisen liika jakaminen nähtiin heikkoutena.
Uudistetun vastaanottotoiminnan mahdollisuutena nähtiin itsehoidon lisääntyminen ja palvelutarpeen väheneminen. Lisäksi yhden yhteydenoton periaate toteutuisi ja asiakastyytyväisyys lisääntyisi. Uhkana toiminnalle nähtiin, että asiakas ei saisi tarvitsemaansa apua ja potilasturvallisuus vaarantuisi. Lisäksi resurssipula ja työn liika haasteellisuus johtaisivat henkilökunnan väsymiseen.
Kehittämistarpeina koettiin tietotaidon vahvistaminen lisäkoulutuksen muodossa sekä toiminnan säännöllinen arviointi yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.