Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalinen media osana viittomakielisten henkilöiden palveluita

Niemi, Elina (2011)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_2011.pdf (675.2Kt)
Lataukset: 


Niemi, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons License
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011060911682
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa mitä verkkopalveluita viittomakieliset henkilöt käyttävät nykyään saadakseen neuvoja tai keskusteluapua huoliinsa Kuurojen Palvelusäätiön palvelukeskus Metsolan toimeksiannon mukaisesti. Tavoitteena oli myös kuvailla viittomakielisten henkilöiden suhtautumista viittomakieliseen videokeskusteluun. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää viittomakielisiä koskevan kirjallisuuden sekä valtakunnallisten ohjelmien ja -strategioiden kautta viittomakielisten henkilöiden palvelujen nykytilaa ja kehitystä.

Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen survey-tutkimus ja aineisto kerättiin kyselylomakkein Kuurojen Kulttuuripäivillä 14.5.2010 Jyväskylän Paviljongilla. Aineisto analysoitiin aineiston rakennetta kuvaavien prosenttilukujen ja ristiintaulukoinnin avulla. Avoimien kysymysten osalta ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Opinnäytetyön tarkoituksen ja tutkimus-kysymyksien
kannalta oleellisimpia tuloksia havainnoillistettiin taulukoiden ja kuvioiden avulla.

Tutkimustulosten mukaan neuvojen tai keskusteluavun tarpeessa käytetyimmät verkkopalvelut olivat sähköposti, Messenger, Facebook ja Kuurojen Liiton verkkopalvelu. Viittomakieliset henkilöt suhtautuivat myönteisesti mahdollisuuteen käydä viittomakielistä keskustelua videokameran ja tietokoneen avulla. Videokuvasta tunnistaminen ja näkeminen koettiin enemmän haittaamattomana kuin haitallisena piirteenä viittomakieliselle keskustelulle. Neuvojen tai keskusteluavun tarpeessa toivottiin viittomakielentaitoista palvelua ammattihenkilöiden toimesta. Lisäksi toivottiin tasaarvoista kohtelua, vaitiolovelvollisuutta ja videokuvavälitteistä kommunikaatiota.

Tutkimuksesta saaduilla tuloksilla voidaan edesauttaa kehittämään mahdollisimman toimivia ja nykyaikaisia palveluita viittomakielisille henkilöille. Tutkimuksesta saadut tulokset menevät myös Raha-automaattiyhdistykselle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste