PITKÄAIKAISTYÖTTÖMIEN OHJAUS : - ASIAKKAIDEN KOKEMUKSIA
Jussila, Ritva (2011)
Jussila, Ritva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011061512113
Tiivistelmä
Suomessa työllisyystilanne on parantunut, mutta pitkäaikaistyöttömien määrä kasvaa. Työmarkkinoiden ulkopuolella on lähes 150 000 ihmistä. Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata pitkäaikaistyöttömien asiakkaiden omakohtaisia kokemuksia saamastaan ohjauksesta. Tutkimuksessa selvitetään sitä, mikä merkitys moniammatillisella ja erityisesti palveluohjauksellisella työotteella on asiakkaan omaan työllistymiseen, työllisyyttä edistäviin toimenpiteisiin tai hyvän elämän saavuttamiseen nähden, sekä sitä, kokevatko pitkäaikaistyöttömät moniammatillisella ohjauksella olevan eroa verrattuna perinteisiin, työvoimahallinnon ja sosiaalitoimen antamiin palveluihin.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelumenetelmää. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta Yhteistyöllä tuloksiin –hankkeen asiakasta. Haastattelu tehtiin yksilöhaastatteluina ja tallennettiin nauhalle. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulosten perusteella pitkäkestoinen palveluohjauksellisella ja moniammatillisella työotteella toteutettava palvelu pitkäaikaistyöttömyyden hoidossa on asiakaslähtöistä ja tuloksellista. Merkitystä on sillä, minkä palveluprosessin piiriin asiakas ohjautuu. Merkitystä on myös sillä, kenen työntekijän ohjaukseen asiakas ohjautuu. Luottamuksen ja turvallisuuden tunne palvelussa koettiin ensiarvoisen tärkeäksi. Sanktioita korostava palvelukokemus koettiin loukkaavana ja itsemääräämisoikeutta rajoittavana. Lisäksi sanktioiden uhan koettiin vievän voimia itse suunnitella elämäänsä. Työ- ja toimintakyvyn selvittäminen on ensiarvoisen tärkeää.
Tulosten mukaan pitkäaikaistyöttömyyden hoidossa kehittämistä vaativa kohde on palveluprosessien pitkäjänteinen toiminta, missä asiakas on ohjauksen piirissä kunnes kokee tarpeen ohjaukselle päättyneeksi. Asiakaslähtöiseen työskentelytapaan tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota, jossa asiakas ongelmineen kohdataan koko-naisuutena, luottamuksen, avoimuuden, arvostuksen ja tasavertaisuuden ilmapiirissä. Asiakaan osalliseksi ottamiseen oman elämänsä suunnitteluun tulee muodostua pysyväksi käytännöksi.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelumenetelmää. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta Yhteistyöllä tuloksiin –hankkeen asiakasta. Haastattelu tehtiin yksilöhaastatteluina ja tallennettiin nauhalle. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tulosten perusteella pitkäkestoinen palveluohjauksellisella ja moniammatillisella työotteella toteutettava palvelu pitkäaikaistyöttömyyden hoidossa on asiakaslähtöistä ja tuloksellista. Merkitystä on sillä, minkä palveluprosessin piiriin asiakas ohjautuu. Merkitystä on myös sillä, kenen työntekijän ohjaukseen asiakas ohjautuu. Luottamuksen ja turvallisuuden tunne palvelussa koettiin ensiarvoisen tärkeäksi. Sanktioita korostava palvelukokemus koettiin loukkaavana ja itsemääräämisoikeutta rajoittavana. Lisäksi sanktioiden uhan koettiin vievän voimia itse suunnitella elämäänsä. Työ- ja toimintakyvyn selvittäminen on ensiarvoisen tärkeää.
Tulosten mukaan pitkäaikaistyöttömyyden hoidossa kehittämistä vaativa kohde on palveluprosessien pitkäjänteinen toiminta, missä asiakas on ohjauksen piirissä kunnes kokee tarpeen ohjaukselle päättyneeksi. Asiakaslähtöiseen työskentelytapaan tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota, jossa asiakas ongelmineen kohdataan koko-naisuutena, luottamuksen, avoimuuden, arvostuksen ja tasavertaisuuden ilmapiirissä. Asiakaan osalliseksi ottamiseen oman elämänsä suunnitteluun tulee muodostua pysyväksi käytännöksi.