Verkkopalvelun käytettävyys ja sen testaaminen : Case: Helsingin Seudun Kauppakamarin Lakiuutiset -verkkopalvelu
Huovinen, Marko (2011)
Huovinen, Marko
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011053110547
Tiivistelmä
Verkkosivuston käytettävyys vaikuttaa erittäin paljon käyttäjien käyttökokemukseen sivustoa selatessaan, heidän mielikuvaansa palvelun tarjoajaan ja siihen, palaavatko he takaisin kyseiselle sivustolle. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Helsingin Seudun Kauppakamarin Lakiuutiset-verkkopalvelun käytettävyyden nykytila ja verrata sitä muihin kilpaileviin suomalaisiin lakipalveluihin, Finlexiin, Edilexiin ja Suomen Lakiin.
Työ toteutettiin selvittämällä ensin asian teoriatausta, eli asiat, jotka vaikuttavat verkkosivustojen ja käyttöliittymien käytettävyyteen. Teoriataustan pohjalta laadittiin testaussuunnitelma, jonka avulla opinnäytetyön kirjoittaja suoritti käytettävyystestauksen jokaiselle lakipalvelulle erikseen. Erillinen käytettävyystestaus suoritettiin viidellä testi-henkilöllä, joille annettiin tehtäviä, joita heidän täytyi suorittaa testattavilla sivuilla. Testeissä tarkasteltiin, miten testihenkilöt suoriutuvat kyseisistä tehtävistä kullakin sivustolla.
Tämä opinnäytetyö tehtiin keväällä 2011, jolloin Lakiuutiset-verkkopalvelun käyttöliittymä oli uudistuksen alla. Tässä työssä saavutettuja tuloksia ja kehittämisehdotuksia käytettiin kyseisessä projektissa. Opinnäytetyön tuloksina huomattiin esimerkiksi, että palvelun suorituskyky ja hakuominaisuuden toimivuus olivat erittäin tärkeitä hyvän käyttäjäkokemuksen luomisessa.
Opinnäytetyön tekemisen aikana tuli ilmi, kuinka tärkeää käyttöliittymän käytettävyystestaus oikein on. Omalle työlleen tulee sokeaksi, joten toteuttamalla käytettävyystestejä voi suuriakin käytettävyysongelmia tulla ilmi, joita itse ei välttämättä olisi huomannut lainkaan. Käytettävyystestauksen merkitystä tulisi korostaa projekteissa, eikä ajatella sitä välttämättömänä pakkona.
Työ toteutettiin selvittämällä ensin asian teoriatausta, eli asiat, jotka vaikuttavat verkkosivustojen ja käyttöliittymien käytettävyyteen. Teoriataustan pohjalta laadittiin testaussuunnitelma, jonka avulla opinnäytetyön kirjoittaja suoritti käytettävyystestauksen jokaiselle lakipalvelulle erikseen. Erillinen käytettävyystestaus suoritettiin viidellä testi-henkilöllä, joille annettiin tehtäviä, joita heidän täytyi suorittaa testattavilla sivuilla. Testeissä tarkasteltiin, miten testihenkilöt suoriutuvat kyseisistä tehtävistä kullakin sivustolla.
Tämä opinnäytetyö tehtiin keväällä 2011, jolloin Lakiuutiset-verkkopalvelun käyttöliittymä oli uudistuksen alla. Tässä työssä saavutettuja tuloksia ja kehittämisehdotuksia käytettiin kyseisessä projektissa. Opinnäytetyön tuloksina huomattiin esimerkiksi, että palvelun suorituskyky ja hakuominaisuuden toimivuus olivat erittäin tärkeitä hyvän käyttäjäkokemuksen luomisessa.
Opinnäytetyön tekemisen aikana tuli ilmi, kuinka tärkeää käyttöliittymän käytettävyystestaus oikein on. Omalle työlleen tulee sokeaksi, joten toteuttamalla käytettävyystestejä voi suuriakin käytettävyysongelmia tulla ilmi, joita itse ei välttämättä olisi huomannut lainkaan. Käytettävyystestauksen merkitystä tulisi korostaa projekteissa, eikä ajatella sitä välttämättömänä pakkona.