Sensorisk intergration inom fysioterapi
Rosenqvist, Janna (2011)
Rosenqvist, Janna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011081012575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011081012575
Tiivistelmä
Sensorisk integration (SI) är den neurologiska process som organiserar sinnesförnimmelser som vi får från omgivningen och från kroppens fysiska tillstånd (Ayers 2008:29). Störning i den sensoriska integrationen kan bland annat leda till klumpighet i de utförda rörelserna (Fomkin & Kippola-Pääkkönen 1992-2002:29). För att träna denna klumpighet finns en träningsform som kallas Sensorisk integrations terapi (SIT). Tanken med Sensorisk integrations terapi är att framkalla och justera sinnesförnimmelser, speciellt då det kommer till rörelse. Terapimetoden koncentrerar sig på det proprioceptiva-, vestibulära- och taktila- sinnet. (Ayers 2008:226)
Syftet med detta arbete är att utreda hur SI-terapi som träningsmetod lämpar sig inom fysioterapin och hur man som fysioterapeut med hjälp av metoden kan främja koordinationen, motoriken och därigenom funktionen hos barn i åldern 0-18 år med motoriska- och koordinationssvårigheter. Arbetet gjordes som en systematisk litteraturstudie. Utgående av 15 inkluderade forskningsartiklar som behandlade antingen motorik eller koordination besvarades arbetets forskningsfrågor. Kvalitetsgranskningen utfördes enligt Rapporten för fysioterapirekommendationer (2006) (se Suomen Fysioterapeutit 2006:36-43).
Resultaten visar att SI-terapi inte är starkare än någon annan alternativ terapimetod och i vissa fall kan en kombination av SI-terapi och någon annan terapiform ge positiv
förändring gällande motoriken och koordinationen. Därutöver verkar SI-terapi ge
positiv förändring av balans, fin- och grovmotorik, motorisk planering, koordination av
övreextremitet, samt bilateral koordination.
SI-terapi tränar bland annat motorik, koordination, balans och överlag de fysiska funk-tionerna, vilket även utgör en stor del inom fysioterapin. Därför kan denna metod ses som en användbar alternativ behandlingsmetod för fysioterapeuter. Sensory Integration (SI) is a neurological process which organizes sensations that we get from the surrounding environment and from our body physical status (Ayers 2008:29). SI dysfunction can lead to clumsiness (Fomkin & Kippola-Pääkkönen 1992-2002:29). Clumsiness can be trained away by a method called Sensory Integration Therapy (SIT). The idea of sensory integration therapy is to adjust and process sensations, especially when it comes to movements. This therapy method concentrates on the proprioceptive, vestibular and tactile sensories. (Ayers 2008:226)
The purpose of this thesis is to find out whether the SI therapy method could work as an alternative therapy method for physiotherapeutic use, and if it can improve motor control and coordination, including the physical function among children aged 0-18 years with motor and coordination dysfunctions. The thesis was carried out as a systematical literature review; based on 15 research articles this thesis answered two research questions which concerned either motor control or coordination. The quality of the articles were assessed by the Recommendation Manual of Physiotherapy (2006) (Suomen Fysioterapeutit 2006:36-43).
The results shows that SI therapy is not better than other alternative therapy methods and in some cases can a combination of SI therapy and some other therapy demonstrate better results in motor control and coordination. In addition to this, SI therapy seems to demon-strate positive change concerning balance, fine- and gross motor skills, motor
planning, coordination of upper limb and bilateral coordination.
SI therapy trains motor control, coordination, balance and the physical conditions of the body, which are the key parts of physiotherapy. As such this can be seen as an alternative therapy method to use in physiotherapy.
Syftet med detta arbete är att utreda hur SI-terapi som träningsmetod lämpar sig inom fysioterapin och hur man som fysioterapeut med hjälp av metoden kan främja koordinationen, motoriken och därigenom funktionen hos barn i åldern 0-18 år med motoriska- och koordinationssvårigheter. Arbetet gjordes som en systematisk litteraturstudie. Utgående av 15 inkluderade forskningsartiklar som behandlade antingen motorik eller koordination besvarades arbetets forskningsfrågor. Kvalitetsgranskningen utfördes enligt Rapporten för fysioterapirekommendationer (2006) (se Suomen Fysioterapeutit 2006:36-43).
Resultaten visar att SI-terapi inte är starkare än någon annan alternativ terapimetod och i vissa fall kan en kombination av SI-terapi och någon annan terapiform ge positiv
förändring gällande motoriken och koordinationen. Därutöver verkar SI-terapi ge
positiv förändring av balans, fin- och grovmotorik, motorisk planering, koordination av
övreextremitet, samt bilateral koordination.
SI-terapi tränar bland annat motorik, koordination, balans och överlag de fysiska funk-tionerna, vilket även utgör en stor del inom fysioterapin. Därför kan denna metod ses som en användbar alternativ behandlingsmetod för fysioterapeuter.
The purpose of this thesis is to find out whether the SI therapy method could work as an alternative therapy method for physiotherapeutic use, and if it can improve motor control and coordination, including the physical function among children aged 0-18 years with motor and coordination dysfunctions. The thesis was carried out as a systematical literature review; based on 15 research articles this thesis answered two research questions which concerned either motor control or coordination. The quality of the articles were assessed by the Recommendation Manual of Physiotherapy (2006) (Suomen Fysioterapeutit 2006:36-43).
The results shows that SI therapy is not better than other alternative therapy methods and in some cases can a combination of SI therapy and some other therapy demonstrate better results in motor control and coordination. In addition to this, SI therapy seems to demon-strate positive change concerning balance, fine- and gross motor skills, motor
planning, coordination of upper limb and bilateral coordination.
SI therapy trains motor control, coordination, balance and the physical conditions of the body, which are the key parts of physiotherapy. As such this can be seen as an alternative therapy method to use in physiotherapy.