Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Rakennusmestariopiskelijoiden kokonaisnäkemystä edistävä opetusmalli ammattikorkeakoulussa

Perälä, Martti; Saariaho, Arto (2011)

 
Avaa tiedosto
Perala_Martti_Saariaho_Arto.pdf (450.7Kt)
Lataukset: 


Perälä, Martti
Saariaho, Arto
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011081812623
Tiivistelmä
Rakennusmestariopiskelijat saapuvat pääosin suoraan toisen asteen oppilaitoksista ammattikorkeakouluopintoihin. Heidän työkokemuksensa rakennusalan tehtävistä on monesti vähäistä. Opettajat joutuvat ottamaan opiskelijoiden vähäiset rakennusalan perustiedot huomioon tuntisuunnittelussa ja sopeuttamaan opetustaan sen mukaan. Opiskelijat, jotka tulevat lukiosta ovat opiskelleet kurssimuotoisesti, osin itse päättäen opintojen etenemisen, niinpä osalle heistä on haasteellista palata perinteiseen ohjattuun opiskeluun. Opetuksen tavoitteena on kuitenkin, että kaikista oppilaista lähtötasosta riippumatta saadaan tulevia, vahvat perustiedot ja –taidot omaavia rakennusalan ammattilaisia pääasiassa työnjohdon tehtäviin. Oppilaiden motivaatiota lisää, jos he huomaavat jo opintojen alkuvaiheessa, mikä merkitys opintojen alussa olevilla opintojaksoilla on myöhempien opintojen kannalta. Tätä silmälläpitäen opetuksen yhtenä päätavoitteena läpi koko koulutuksen tulisi olla opintojen kokonaiskuvaa edistävän opetustavan käyttö. Tällaiseen opetustapaan voidaan päästä, jos opettajat yhdessä keskustelevat opettamiensa opintojaksojen sisältöjen rajapinnoista. Osana kehittämishanketta esitetäänkin malli, jolla eri opintojaksojen välisiä rajapintoja voidaan pyrkiä löytämään. Opettajan kannalta opettajien välinen yhteistyö, jossa keskustellaan avoimesti opetustavoista ja oppitunneilla käsiteltävistä esimerkeistä on hyödyllistä ajatellen sitä kokonaiskuvan muodostamista, jota opettajat pyrkivät oppilaille opetuksessaan antamaan. Oppilaiden motivaatiota ja kokonaisnäkemystä lisäävänä tekijänä mainittakoon mm. laboratorioiden, työmaakäyntien ja erilaiset demonstraatiovälineiden käyttö perinteisten luokkaopetuksen rinnalla. Kehittämistehtävän tavoitteena on esittää opetusmalli, jolla talonrakennustekniikan rakennusmestariopiskelijoiden motivaatiota opintoja kohtaan sekä kokonaisnäkemystä voidaan Seinäjoen ammattikorkeakoulussa edistää.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste