Literature review of the challenges in everyday life and participation of four to six year old children with ADHD and how they have been intervened.
Paananen, Heidi (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082212652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082212652
Tiivistelmä
Tarkoitus. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää aiempien tutkimusten pohjalta,millaisia ongelmia ADHD lasten toiminnassa ja osallistumisessa on havaittu, sekä millaisin keinoin niihin on pyritty vaikuttamaan.
Käytetty metodi. Kirjallisuuskatsaus ei-lääkkeellisistä interventioista. Tiedonhaku suoritettiin CINAHL tietokannassa.
Lopputulokset. Yhteensä löydettiin 245 tutkimusta, joista 24 olivat käyttökelpoisia tässä opinnäytetyössä. Ei lääkkeelliset keinot kirjallisuudessa olivat, vanhempienohjaus, koulupohjainen interventio, kaveri-ja sisaruspohjainen interventio sekä interventio, joka kohdistuvat ADHD:ta sairastaviin lapsiin. Näistä kategorioista vanhempainohjaus on selvästi yleisin menetelmä.
Johtopäätökset. Kirjallisuus tuo psykoedukaation yhdeksi tärkeimmistä komponenteista psykososiaalisissa interventioissa. Interventiot ovat tuoneet hyvää kehittymistä lapsissa, jotka sairastavat ADHD:ta ja heidän perheissään. Esikouluikäisille lapsille psykososiaaliset interventiot viittaavat olevan primäärejä interventioita. MTA:n tutkimus osoittaa, että ovat hyväksyvämpi
kombinaatio, sekä multimodaalisille interventioidde kuin lääkehoidolle.
Avainsanat: kirjallisuus katsaus, esikoulu ikäiset lapset, ADHD, vanhempain ohjaus, koulu intervention, kaveri ja sisarus interventio, lapsiin kohdistuva interventiot, perhehoitotyö, osallistuminen
Käytetty metodi. Kirjallisuuskatsaus ei-lääkkeellisistä interventioista. Tiedonhaku suoritettiin CINAHL tietokannassa.
Lopputulokset. Yhteensä löydettiin 245 tutkimusta, joista 24 olivat käyttökelpoisia tässä opinnäytetyössä. Ei lääkkeelliset keinot kirjallisuudessa olivat, vanhempienohjaus, koulupohjainen interventio, kaveri-ja sisaruspohjainen interventio sekä interventio, joka kohdistuvat ADHD:ta sairastaviin lapsiin. Näistä kategorioista vanhempainohjaus on selvästi yleisin menetelmä.
Johtopäätökset. Kirjallisuus tuo psykoedukaation yhdeksi tärkeimmistä komponenteista psykososiaalisissa interventioissa. Interventiot ovat tuoneet hyvää kehittymistä lapsissa, jotka sairastavat ADHD:ta ja heidän perheissään. Esikouluikäisille lapsille psykososiaaliset interventiot viittaavat olevan primäärejä interventioita. MTA:n tutkimus osoittaa, että ovat hyväksyvämpi
kombinaatio, sekä multimodaalisille interventioidde kuin lääkehoidolle.
Avainsanat: kirjallisuus katsaus, esikoulu ikäiset lapset, ADHD, vanhempain ohjaus, koulu intervention, kaveri ja sisarus interventio, lapsiin kohdistuva interventiot, perhehoitotyö, osallistuminen