Ei se nyt niin vaikeaa ole! : Reharmonisointitekniikoita musiikin perustasolle
Stenvall, Tommi (2019)
Stenvall, Tommi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002192603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002192603
Tiivistelmä
Reharmonisointi voi olla terminä vieras, mutta ilmiö esiintyy musiikissa jatkuvasti. Muusikot ja musiikinopiskelijat ovat saattaneet tietämättään käyttää reharmonisointia, koska se on yksi olennaisimmista tekniikoista pop/jazzmusiikissa. Reharmonisointia on kyllä tutkittu, mutta se mielletään usein taidoksi, jonka hallitsee vasta, kun on tarpeeksi taitava ja omaa täyden ymmärryksen harmoniasta. Minua on aina kiinnostanut reharmonisointi ja tavoitteeni oli jakaa reharmonisointitekniikoita muille ja samalla kehittää omaa osaamistani.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä ja avata eri reharmonisointitekniikoita sekä musiikin- teorian että käytännön näkökulmasta. Tekniikat lähtivät liikkeelle perusteista. Tutkimuksesta syntynyttä materiaalia voidaan käyttää hyödyksi musiikin perustason opetuksessa. Tutkimuksen teoriaosuus perustuu reharmonisointia käsittelevään lähdeaineistoon, jonka pohjalta esitin tekniikoita ja loin omia reharmonisointiesimerkkejä.
Tutkimus toteutettiin keräämällä tietoa eri reharmonisointitekniikoista ja niitä demonstroitiin nuotitusten ja esimerkkien avulla. Nuotinnoksista tuli ilmi melodia, reaalisointumerkinnät sekä aste- ja funktioanalyysi. Tutkimus toteutettiin myös havainnoimalla opetustilanteita, joissa eri reharmonisointitekniikat esiteltiin kahdelle pianonsoiton oppilaalle, jotka suorittivat musiikin perusopintoja. Opetustilanteen jälkeen oppilaat saivat haastattelulomakkeen täytettäväkseen. Kysymykset koskivat reharmonisointia sekä mitä ajatuksia se heissä herätti. Saatu aineisto analysoitiin ja hyödynnettiin osaksi tutkimusta.
Tutkimus tarjoaa materiaalia oppilaille, opettajille sekä muille, jotka ovat kiinnostuneet reharmonisoinnista. Tutkimustuloksista hyötyvät ennen kaikkea ne, jotka haluavat kehittää muusikkouttaan.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä ja avata eri reharmonisointitekniikoita sekä musiikin- teorian että käytännön näkökulmasta. Tekniikat lähtivät liikkeelle perusteista. Tutkimuksesta syntynyttä materiaalia voidaan käyttää hyödyksi musiikin perustason opetuksessa. Tutkimuksen teoriaosuus perustuu reharmonisointia käsittelevään lähdeaineistoon, jonka pohjalta esitin tekniikoita ja loin omia reharmonisointiesimerkkejä.
Tutkimus toteutettiin keräämällä tietoa eri reharmonisointitekniikoista ja niitä demonstroitiin nuotitusten ja esimerkkien avulla. Nuotinnoksista tuli ilmi melodia, reaalisointumerkinnät sekä aste- ja funktioanalyysi. Tutkimus toteutettiin myös havainnoimalla opetustilanteita, joissa eri reharmonisointitekniikat esiteltiin kahdelle pianonsoiton oppilaalle, jotka suorittivat musiikin perusopintoja. Opetustilanteen jälkeen oppilaat saivat haastattelulomakkeen täytettäväkseen. Kysymykset koskivat reharmonisointia sekä mitä ajatuksia se heissä herätti. Saatu aineisto analysoitiin ja hyödynnettiin osaksi tutkimusta.
Tutkimus tarjoaa materiaalia oppilaille, opettajille sekä muille, jotka ovat kiinnostuneet reharmonisoinnista. Tutkimustuloksista hyötyvät ennen kaikkea ne, jotka haluavat kehittää muusikkouttaan.