Vastuullisuus matkailu-ja palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelmassa: Tapaus Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Linnamo, Henni (2020)
Linnamo, Henni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002202617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002202617
Tiivistelmä
Vastuullinen matkailu on trendi, joka on etenkin Euroopassa ollut jatkuvassa kasvussa. Matkailu on toimiala, jolla on merkittäviä taloudellisia, sosiokulttuurisia sekä ympäristöllisiä vaikutuksia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Jyväskylän ammattikorkeakoulun kolmannen ja neljännen vuoden matkailun opiskelijat jäsentävät vastuullisuuden matkailun kontekstissa ja miten se ilmeni heidän kokemuksiensa mukaan opintorakenteissa, eli vastasiko osaaminen opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kolmannen ja neljännen vuoden matkailun opiskelijoita sekä tekemällä sisällönanalyysi vuoden 2017 opetussuunnitelmasta. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä viittä henkilöä. Haastattelut litteroitiin ja teemoitettiin tutkimusongelman alakysymysten mukaisesti. Opetussuunnitelmasta valittiin ne kurssit, joiden kuvauksessa tai tavoitteissa ilmeni teoriaviitekehyksestä tunnettuja, vastuullisuuteen liittyviä käsitteitä. Aineistoja analysoitiin
ja vertailtiin sekä keskenään että teoriaviitekehyksessä esiintyneiden ilmiöiden ja käsitteiden kanssa. Tutkimus osoitti, että tutkinnon kursseista valtaosassa käsitellään jollakin tapaa vastuullisuuteen liittyviä ilmiöitä. Opiskelijoille vastuullisuus näkyi kuitenkin koulutuksessa vain silloin, kun siihen on viitattu kirjaimellisesti ”vastuullisuus” ja/tai ”kestävyys” -käsitteellä. Ilmiön käsittely on opiskelijoiden mielestä jäänyt pintapuoliseksi. Opetussuunnitelman tavoitteet eivät siis tässä tapauksessa vastanneet opiskelijoiden kokemaa todellisuutta aiheesta. Heidän ymmärrykseensä ja jäsentämiseensä vaikuttivat hyvin paljon myös heidän omat arvonsa sekä valveutuneisuus maailmalla tapahtuvista asioista, josta yhtenä esimerkkinä voidaan mainita ilmastonmuutos.
ja vertailtiin sekä keskenään että teoriaviitekehyksessä esiintyneiden ilmiöiden ja käsitteiden kanssa. Tutkimus osoitti, että tutkinnon kursseista valtaosassa käsitellään jollakin tapaa vastuullisuuteen liittyviä ilmiöitä. Opiskelijoille vastuullisuus näkyi kuitenkin koulutuksessa vain silloin, kun siihen on viitattu kirjaimellisesti ”vastuullisuus” ja/tai ”kestävyys” -käsitteellä. Ilmiön käsittely on opiskelijoiden mielestä jäänyt pintapuoliseksi. Opetussuunnitelman tavoitteet eivät siis tässä tapauksessa vastanneet opiskelijoiden kokemaa todellisuutta aiheesta. Heidän ymmärrykseensä ja jäsentämiseensä vaikuttivat hyvin paljon myös heidän omat arvonsa sekä valveutuneisuus maailmalla tapahtuvista asioista, josta yhtenä esimerkkinä voidaan mainita ilmastonmuutos.