YHTEISELLÄ MATKALLA : Lasten osallisuuden toteutuminen päihdekuntoutusprosessissa Mikkeli-yhteisössä
Ertman, Marianne; Ukkonen, Heidi (2020)
Ertman, Marianne
Ukkonen, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002222673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002222673
Tiivistelmä
Päihdeperheessä lapsen elämä on usein turvatonta, kaoottista, ennustamatonta ja elämästä puuttuu jatkuvuus ja pysyvyys. Päihderiippuvuus vaikuttaa vanhemmuuteen sekä vahingoittaa lasta monin eri tavoin. Pelkkä vanhempien auttaminen ei auta lasta selviytymään, vaan lapsella tulisi olla mahdollisuus tasavertaiseen kuntoutumiseen vanhempiensa rinnalla. Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että vanhempien päihdeongelmasta kärsivät lapset jäävät liian usein yksin, vaille tarvitsemaansa apua ja tukea.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka lasten osallisuus Mikkeli-yhteisön arjessa toteutuu. Haimme opinnäytetyössä vastauksia tutkimuskysymyksiin: Kuinka varhaiskasvatusikäisten lasten osallisuus päihdekuntoutusprosessiin toteutuu Mikkeli-yhteisössä, ja mitkä ovat heidän toiminnan rakenteisiinsa liittyvät vahvuudet ja kehittämistarpeet lapsen osallisuuden toteutumisen kannalta. Opinnäytetyössä kuvataan vanhempien sekä yhteisön työntekijöiden näkemyksiä tutkittavaan aiheeseen liittyen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten lapsen osallisuus päihdekuntoutusprosessiin toteutuu tällä hetkellä Mikkeli-yhteisössä sekä tunnistaa yhteisön toiminnan rakenteisiin liittyviä vahvuuksia ja kehittämistarpeita lapsen osallisuuden toteutumisen kannalta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelun teemat rakentuivat tutkimusongelman ja aiheen ympärille. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea Mikkeli-yhteisön perhekuntoutukseen osallistunutta vanhempaa sekä kahta yhteisön työntekijää. Aineisto nauhoitettiin ja analysoitiin käyttäen menetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat, että lapsen osallisuus päihdekuntoutusprosessiin toteutuu Mikkeli-yhteisössä pääosin välillisesti, vanhemmuuden tuen sekä päihteettömyyden tukemisen kautta. Lasten välillinen osallisuus toteutuu toiminnassa tällä hetkellä hyvin, mutta lapsen osallisuuden toteutuminen itse päihdekuntoutusprosessiin vaatii kehittämistyötä. Keskeisempien tutkimustulosten mukaan Mikkeli-yhteisö tarjoaa lapsille päihteettömän ja turvallisen arjen sekä tukea vanhemmuuteen. Erityisenä vahvuutena nousee työntekijöiden taito kohdata lapsia ja olla aidosti läsnä eikä päivähoidon merkitystä voi liiaksi korostaa. Tutkimustuloksista ilmeni, että perhekuntoutuksen kokonaisuutta tulee kehittää. Lapsen osallisuuden toteutumisen tueksi tarvitaan yhteisiä toimintatapoja sekä menetelmiä. In a home where intoxicative substances are abused, a child’s life is generally insecure, chaotic, unpredictable, and in need of permanence and direction. Living in a family, which intoxicative substances are abused affects one’s parenthood and traumatizes the child in many ways. There should be an equal opportunity for the child to participate in rehabilitation together with the parents. Children who suffer from their parents’ substance abuse are left alone far too often, and without the help and support that they require.
The purpose of our bachelor’s thesis was to find out how the participation of the children in Mikkeli-community became true in a normal weekday. Our main goals were to produce information about how the participation of a child in the drug rehabilitation process became true in Mikkeli -community, and to recognize the advantages and development needs regarding the participation of the children.
We utilized qualitative research methods in our study. Our interviews were made with the theme interview method. The themes of the interviews were built around our study questions and the subject of our thesis. We interviewed three parents who had participated in the family rehabilitation process in Mikkeli -community and two Mikkeli -community workers. Our method of analysis was a theory guided content analysis.
The results of our research showed that the participation of a child in the drug rehabilitation process took place mostly indirectly. The participation took place through supporting the parenthood and staying drug free. The direct participation of the children in the actual drug rehabilitation process needs development. According to the key points of our research, Mikkeli -community offers a drug free and safe normal life environment to the children. Mikkeli -community also gives support to the parenthood. In order to support the participation of the children, Mikkeli -community needs shared practices and methods.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka lasten osallisuus Mikkeli-yhteisön arjessa toteutuu. Haimme opinnäytetyössä vastauksia tutkimuskysymyksiin: Kuinka varhaiskasvatusikäisten lasten osallisuus päihdekuntoutusprosessiin toteutuu Mikkeli-yhteisössä, ja mitkä ovat heidän toiminnan rakenteisiinsa liittyvät vahvuudet ja kehittämistarpeet lapsen osallisuuden toteutumisen kannalta. Opinnäytetyössä kuvataan vanhempien sekä yhteisön työntekijöiden näkemyksiä tutkittavaan aiheeseen liittyen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten lapsen osallisuus päihdekuntoutusprosessiin toteutuu tällä hetkellä Mikkeli-yhteisössä sekä tunnistaa yhteisön toiminnan rakenteisiin liittyviä vahvuuksia ja kehittämistarpeita lapsen osallisuuden toteutumisen kannalta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelun teemat rakentuivat tutkimusongelman ja aiheen ympärille. Tutkimuksessa haastateltiin kolmea Mikkeli-yhteisön perhekuntoutukseen osallistunutta vanhempaa sekä kahta yhteisön työntekijää. Aineisto nauhoitettiin ja analysoitiin käyttäen menetelmänä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat, että lapsen osallisuus päihdekuntoutusprosessiin toteutuu Mikkeli-yhteisössä pääosin välillisesti, vanhemmuuden tuen sekä päihteettömyyden tukemisen kautta. Lasten välillinen osallisuus toteutuu toiminnassa tällä hetkellä hyvin, mutta lapsen osallisuuden toteutuminen itse päihdekuntoutusprosessiin vaatii kehittämistyötä. Keskeisempien tutkimustulosten mukaan Mikkeli-yhteisö tarjoaa lapsille päihteettömän ja turvallisen arjen sekä tukea vanhemmuuteen. Erityisenä vahvuutena nousee työntekijöiden taito kohdata lapsia ja olla aidosti läsnä eikä päivähoidon merkitystä voi liiaksi korostaa. Tutkimustuloksista ilmeni, että perhekuntoutuksen kokonaisuutta tulee kehittää. Lapsen osallisuuden toteutumisen tueksi tarvitaan yhteisiä toimintatapoja sekä menetelmiä.
The purpose of our bachelor’s thesis was to find out how the participation of the children in Mikkeli-community became true in a normal weekday. Our main goals were to produce information about how the participation of a child in the drug rehabilitation process became true in Mikkeli -community, and to recognize the advantages and development needs regarding the participation of the children.
We utilized qualitative research methods in our study. Our interviews were made with the theme interview method. The themes of the interviews were built around our study questions and the subject of our thesis. We interviewed three parents who had participated in the family rehabilitation process in Mikkeli -community and two Mikkeli -community workers. Our method of analysis was a theory guided content analysis.
The results of our research showed that the participation of a child in the drug rehabilitation process took place mostly indirectly. The participation took place through supporting the parenthood and staying drug free. The direct participation of the children in the actual drug rehabilitation process needs development. According to the key points of our research, Mikkeli -community offers a drug free and safe normal life environment to the children. Mikkeli -community also gives support to the parenthood. In order to support the participation of the children, Mikkeli -community needs shared practices and methods.