Tuotteen kunnossapidollisen prosessin tehostaminen
Soininen, Mikko (2019)
Lataukset:
Soininen, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326589
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu tietotekniikan alan kehittämistehtävään, jossa toimeksiantajana toimi Landis+Gyr Oy. Työn tavoitteena oli toimeksiantajan puolelta havaittu kunnossapidollisen prosessin kehittäminen, mikä oli tunnistettu akuutiksi ongelmaksi, johon on kuitenkin ollut haastava sitoa enempää resursseja. Tehtävänä oli selvittää mikä toimeksiantajan puolella olevassa kunnossapidollisessa prosessissa hukkaa resursseja, mistä syystä ongelman selvittäminen ei etene tiettyinä hetkinä ja kuinka näitä asioita voitaisiin mahdollisesti parantaa.
Työ toteutettiin toimeksiantajan tiloissa tutkien tikettien läpimenoaikoja, tekemällä näistä analyysiä sekä vahvasti pohjautuen asiantuntijahaastatteluista saatuihin tietoihin. Haastateltavien otosjoukko kattoi yrityksen koko kunnossapitoa tekevän henkilökunnan, joista aivan kaikilta ei kuitenkaan saatu vastauksia asetetun määräajan sisällä. Saaduista vastauksista pystyttiin kuitenkin muodostamaan selkeä kuva tämänhetkisen prosessin pullonkauloista ja näiden perusteella pystyttiin johtamaan suosituksia prosessin tehostamista varten. Prosessin vaiheita mitattiin järjestelmässä olevilla työkaluilla ja näiden mittaustulosten avulla saatiin tukea haastatteluiden tietopohjalle.
Havaittujen hidasteiden joukosta nousivat esiin myös wikihakujen epäkurantit hakutulokset ja näistä johtuva ajanhukka. Tätä haastetta vastaan on tutkittu hakutulosten optimointia ja tulosten perusteella voidaan johtaa yksinkertainen ohje, joka soveltuu niin vanhemmalle asiantuntijalle kuin vasta yrityksessä aloittaneelle harjoittelijallekin.
Työ toteutettiin toimeksiantajan tiloissa tutkien tikettien läpimenoaikoja, tekemällä näistä analyysiä sekä vahvasti pohjautuen asiantuntijahaastatteluista saatuihin tietoihin. Haastateltavien otosjoukko kattoi yrityksen koko kunnossapitoa tekevän henkilökunnan, joista aivan kaikilta ei kuitenkaan saatu vastauksia asetetun määräajan sisällä. Saaduista vastauksista pystyttiin kuitenkin muodostamaan selkeä kuva tämänhetkisen prosessin pullonkauloista ja näiden perusteella pystyttiin johtamaan suosituksia prosessin tehostamista varten. Prosessin vaiheita mitattiin järjestelmässä olevilla työkaluilla ja näiden mittaustulosten avulla saatiin tukea haastatteluiden tietopohjalle.
Havaittujen hidasteiden joukosta nousivat esiin myös wikihakujen epäkurantit hakutulokset ja näistä johtuva ajanhukka. Tätä haastetta vastaan on tutkittu hakutulosten optimointia ja tulosten perusteella voidaan johtaa yksinkertainen ohje, joka soveltuu niin vanhemmalle asiantuntijalle kuin vasta yrityksessä aloittaneelle harjoittelijallekin.