"Ulkona kun lumiukko luutansa kanssa": Hylätty työkyvyttömyyseläke- asiakkaan kokemukset eläkkeen hakuprosessista
Tirkkonen, Arja; Kinnunen, Johanna (2020)
Tirkkonen, Arja
Kinnunen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002122330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002122330
Tiivistelmä
Työttömien työnhakijoiden joukossa on suuri määrä ihmisiä, jotka ovat todellisuudessa työkyvyttömiä. Työttömät käyttävät kuitenkin vähemmän terveydenhuollon palveluja kuin työssä käyvät, jolloin työkyvyn ongelmat jäävät tunnistamatta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää minkälaisia palveluja työkyvyttömäksi itsensä tunteva, kielteisen työkyvyttömyyseläkepäätöksen saanut, työtön työnhakija toivoi saavansa tilanteensa selkiyttämiseen ja millaisia palveluja he olisivat tarvinneet tai halunneet eläkkeen hakuprosessin aikana. Tavoitteena on kuvata ensimmäisen hylkäävän työkyvyttömyyseläkepäätöksen saaneen työttömän työnhakijan kokemuksia eläkeprosessin eri vaiheista, sekä niihin liittyvistä palveluista ja niiden toteutumisesta.
Opinnäytetyön laadullinen aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin loppukesällä 2019. Aineisto on analysoitu aineistonlähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten perusteella työttömien työ- ja toimintakykyselvitysten tekeminen ja prosessista vastuun ottaminen ei tunnu kuuluvan millekäkään taholle. Apua ja tukea asiakkaat saivat hyvin vaihtelevasti, se näyttäytyi jaksottaisena ja sitä sai niin kauan, kun asiakas/potilassuhde oli olemassa johonkin tiettyyn paikkaan. Tulosten perusteella asiakkaille ei ollut niinkään väliä mistä organisaatiosta apua saa. Tärkeämpää oli se, apua saa omalta paikkakunnalta henkilöltä, joka oikeasti tietää ja auttaa tarvittaessa. Apua toivottiin tarjottavan automaattisesti, tarvitsi sitä tai ei.
Perusasiakastyö yhden organisaation näkökulmasta ei riitä, tarvitaan laajaa osaamista eri palvelujärjestelmistä. Ammattilaisen näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että asiakasprosessi on osattava hahmottaa palveluketjuina ja osana laajempaa kokonaisuutta, ei pelkästään yksittäisinä palveluina.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää minkälaisia palveluja työkyvyttömäksi itsensä tunteva, kielteisen työkyvyttömyyseläkepäätöksen saanut, työtön työnhakija toivoi saavansa tilanteensa selkiyttämiseen ja millaisia palveluja he olisivat tarvinneet tai halunneet eläkkeen hakuprosessin aikana. Tavoitteena on kuvata ensimmäisen hylkäävän työkyvyttömyyseläkepäätöksen saaneen työttömän työnhakijan kokemuksia eläkeprosessin eri vaiheista, sekä niihin liittyvistä palveluista ja niiden toteutumisesta.
Opinnäytetyön laadullinen aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelut toteutettiin loppukesällä 2019. Aineisto on analysoitu aineistonlähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten perusteella työttömien työ- ja toimintakykyselvitysten tekeminen ja prosessista vastuun ottaminen ei tunnu kuuluvan millekäkään taholle. Apua ja tukea asiakkaat saivat hyvin vaihtelevasti, se näyttäytyi jaksottaisena ja sitä sai niin kauan, kun asiakas/potilassuhde oli olemassa johonkin tiettyyn paikkaan. Tulosten perusteella asiakkaille ei ollut niinkään väliä mistä organisaatiosta apua saa. Tärkeämpää oli se, apua saa omalta paikkakunnalta henkilöltä, joka oikeasti tietää ja auttaa tarvittaessa. Apua toivottiin tarjottavan automaattisesti, tarvitsi sitä tai ei.
Perusasiakastyö yhden organisaation näkökulmasta ei riitä, tarvitaan laajaa osaamista eri palvelujärjestelmistä. Ammattilaisen näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että asiakasprosessi on osattava hahmottaa palveluketjuina ja osana laajempaa kokonaisuutta, ei pelkästään yksittäisinä palveluina.