Kaveritaitojen vahvistaminen toimintaterapiassa : Integroiva kirjallisuuskatsaus
Kiukas, Venla (2020)
Kiukas, Venla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002132371
Tiivistelmä
Sosiaalinen vuorovaikutus on tärkeä osa ihmisten elämää. Lapset opettelevat sosiaalisen vuorovaikutuksen taitoja yhdessä vertaisten ja ystävien kanssa leikin lomassa. Lapsen kasvaessa vertaisten ja kavereiden merkitys muuttuu hauskoista leikeistä syvemmiksi ystävyyssuhteiksi. Kaveritaidot ovat arkikielisempi synonyymi sosiaalisille vuorovaikutustaidoille. Termi valittiin sen kattavuuden vuoksi.
Integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla oli tarkoitus kerätä mahdollisimman ajantasaista tietoa lasten kaveritaidosta toimintaterapiassa. Integroivan kirjallisuuskatsauksen piirteenä oli tuottaa laaja ja syvällinen ymmärrys aiheesta, joka saadaan tutkimustulosten synteesistä. Tarkoituksena oli tuottaa tutkittua tietoa jo tutkituista aiheista.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena saatiin yhdeksän tutkimusta. Valittu aineisto analysoi-tiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällön analyysia. Tuloksista nousi esiin erityisesti kaksi diagnoosia: attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) sekä autismikirjo. Kuudessa tutkimuksessa diagnoosina oli ADHD ja kahdessa autismikirjo. Yhdessä tutkimuksessa osallistuneilla oli älyllinen kehitysvamma ja suurimmalla osalla myös autismi-kirjo ja/tai kehitysviive. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista näkyi, kuinka kaikki interventiot lähtivät leikkiin perustuvuudesta.
Kirjallisuuskatsauksen avulla voidaan sanoa, että toimintaterapiassa lapsen kaveritaitojen tukeminen lähti leikkiin perustuvista interventioista. Lapset pystyivät ohjattuna, terapeutti- tai vanhempijohtoisesti, kehittämään kaveritaitoja tavallisesti kehittyvän vertaisen kanssa. Mallintamisen kautta lapset ymmärsivät paremmin, mitä heiltä halut-tiin ja mitä seuraavaksi tehtäisiin. Videointi ja sen katseleminen jälkikäteen näytti lapselle missä hän oli onnistunut ja missä kohti seuraavalla kerralla hänen tuli kiinnittää huomiota.
Integroivan kirjallisuuskatsauksen avulla oli tarkoitus kerätä mahdollisimman ajantasaista tietoa lasten kaveritaidosta toimintaterapiassa. Integroivan kirjallisuuskatsauksen piirteenä oli tuottaa laaja ja syvällinen ymmärrys aiheesta, joka saadaan tutkimustulosten synteesistä. Tarkoituksena oli tuottaa tutkittua tietoa jo tutkituista aiheista.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena saatiin yhdeksän tutkimusta. Valittu aineisto analysoi-tiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällön analyysia. Tuloksista nousi esiin erityisesti kaksi diagnoosia: attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) sekä autismikirjo. Kuudessa tutkimuksessa diagnoosina oli ADHD ja kahdessa autismikirjo. Yhdessä tutkimuksessa osallistuneilla oli älyllinen kehitysvamma ja suurimmalla osalla myös autismi-kirjo ja/tai kehitysviive. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista näkyi, kuinka kaikki interventiot lähtivät leikkiin perustuvuudesta.
Kirjallisuuskatsauksen avulla voidaan sanoa, että toimintaterapiassa lapsen kaveritaitojen tukeminen lähti leikkiin perustuvista interventioista. Lapset pystyivät ohjattuna, terapeutti- tai vanhempijohtoisesti, kehittämään kaveritaitoja tavallisesti kehittyvän vertaisen kanssa. Mallintamisen kautta lapset ymmärsivät paremmin, mitä heiltä halut-tiin ja mitä seuraavaksi tehtäisiin. Videointi ja sen katseleminen jälkikäteen näytti lapselle missä hän oli onnistunut ja missä kohti seuraavalla kerralla hänen tuli kiinnittää huomiota.