VERKKOKAUPAN ULKOISTAMISPALVELUITA TARJOAVAN YRITYKSEN LIIKETOIMINTASUUNNITELMA : Case: VERKKO Finland Oy
Rämänen, Roope (2011)
Rämänen, Roope
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011083112780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011083112780
Tiivistelmä
Kehittämistyön toimeksiantajana oli VERKKO Finland Oy. VERKKO Finland Oy on verkko- kaupan ulkoistamispalveluita tarjoava suomalaisen osaamisen yritys. Työn tavoitteena oli laatia VERKKO Finland Oy:lle liiketoimintasuunnitelma, jota yrityksen johto voi käyttää työ- kaluna liiketoiminnan strategiseen johtamiseen ja myöhemmin apuna sijoittajaviestinnässä mahdollisilla rahoituskierroksilla. Rahoitustarvetta VERKKO Finland Oy:llä ei kuitenkaan tämän kehitystyön laatimishetkellä ollut, joten liiketoimintasuunnitelma laadittiin ainoastaan yhtiön sisäiseen käyttöön, ja yhtiön johto voi muokata sen halutessaan myös muihin käyttö- tarkoituksiin.
Työn ensimmäisessä vaiheessa haettiin tietoa liiketoimintasuunnitelmasta, sen rakenteesta ja sisällöstä. Tämän jälkeen selvitettiin perusasiat toimeksiantajan ydinosaamisesta eli verk- kokaupasta. Riittävien tietojen pohjalta laadittiin itse liiketoimintasuunnitelma.
Kehitystyön aikana paljastui keskenään ristiriitaisia väittämiä liiketoimintasuunnitelman tar- peellisuudesta yrityksen menestyksen näkökulmasta tarkasteltuna, mutta tästä huolimatta toimeksiantaja koki kehitystyön tuloksen kannaltaan tärkeäksi. Vaikka liiketoimintasuunni- telmasta ei olisikaan hyötyä yrityksen menestyksen kannalta, uskoo VERKKO Finland Oy, että sitä tulevaisuudessa käytetään yhtiön sijoittajaviestinnässä.
Työn ensimmäisessä vaiheessa haettiin tietoa liiketoimintasuunnitelmasta, sen rakenteesta ja sisällöstä. Tämän jälkeen selvitettiin perusasiat toimeksiantajan ydinosaamisesta eli verk- kokaupasta. Riittävien tietojen pohjalta laadittiin itse liiketoimintasuunnitelma.
Kehitystyön aikana paljastui keskenään ristiriitaisia väittämiä liiketoimintasuunnitelman tar- peellisuudesta yrityksen menestyksen näkökulmasta tarkasteltuna, mutta tästä huolimatta toimeksiantaja koki kehitystyön tuloksen kannaltaan tärkeäksi. Vaikka liiketoimintasuunni- telmasta ei olisikaan hyötyä yrityksen menestyksen kannalta, uskoo VERKKO Finland Oy, että sitä tulevaisuudessa käytetään yhtiön sijoittajaviestinnässä.