B2C-tavarantoimittajan valikoituminen design-alan mikro- ja PK-verkkokaupoissa
Youmans, Erik (2020)
Youmans, Erik
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002262779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202002262779
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää suomalaisen design-alan mikro- ja PK-yritysten keskeisimmät haasteet tavarantoimituksessa. Tutkimuksessa vertaillaan viiden tavarantoimittajan mikro- ja PK-yrityksille tarjoamia palveluita ja selvitetään, mikä tavarantoimittaja pystyy parhaiten palvelemaan mikro- ja PK-yritysten kuljetustarpeita ja kasvusuunnittelua. Data kerättiin 27 suomalaiselle design-alan yritykselle lähetetyllä kyselyllä, jonka tarkoituksena on kartoittaa yritysten kokemuksia ja tyytyväistyyttä käyttämiestä tavarantoimittajistaan. Tarjouspyyntö lähetettiin viidelle tavarantoimittajalle, eli Postille, PostNordille, UPS:lle, DHL:lle ja Matkahuollolle, jonka tarkoituksena on kerätä dataa tavarantoimittajien yrityspalveluista. Tavarantoimittajan valikoitumisen kriteereinä olivat lähetyshinnat, lähetysseuranta mahdollisuudet, lähetysnopeus, palvelun ekoloogisuus ja palvelun toimivuus kahdella eri kohdemarkkinalla – Suomessa ja Tanskassa.
The purpose of this research is to discover the most pressing challenges for Finnish design SMEs and microbusinesses regarding product shipping. Five shipping companies were compared to find the most suitable service available to fit the needs and growth plans of Finnish SMEs and microbusinesses. Data was collected with a questionnaire sent to 27 Finnish small businesses in the design industry, which investigates the experiences and satisfaction of these businesses with shipping companies. Inquiries were also sent to five shipping companies to compare their available services on the basis of shipping prices, package tracking options, shipping speed, environmental sustainability, and operations among two target markets – Finland and Denmark.
The purpose of this research is to discover the most pressing challenges for Finnish design SMEs and microbusinesses regarding product shipping. Five shipping companies were compared to find the most suitable service available to fit the needs and growth plans of Finnish SMEs and microbusinesses. Data was collected with a questionnaire sent to 27 Finnish small businesses in the design industry, which investigates the experiences and satisfaction of these businesses with shipping companies. Inquiries were also sent to five shipping companies to compare their available services on the basis of shipping prices, package tracking options, shipping speed, environmental sustainability, and operations among two target markets – Finland and Denmark.